Annons

Googles stora plan: Bildsöken ska bli en e-handel Massor med shopping i bildsöken

Googles stora plan: Bildsöken ska bli en e-handel

2019-03-13 14:02

Resultatsidan med bilder blir allt mer "köpbar".

Under förra året kunde vi berätta om hur Google var på väg att lägga in Google Shopping, deras e-handelstjänst, direkt i bildsöken. Det var inget jättestort steg eftersom sökföretaget redan infört funktionen i den mobila versionen av sökresultatsidan.

LÄS ÄVEN: Sökjätten lägger in Google Shopping direkt i bildsöken

Google planerar dock att utöka e-handelsfunktionerna som finns i bildsöken. Just nu testas en funktion där e-handlare ska kunna sälja flera produkter samtidigt i en bild, som användaren får upp.

- Med det här nya formatet kan du markera flera produkter som är tillgängliga för försäljning, inom din sponsrade annons, bland resultaten i Googles bildsök. Vi testar för närvarande detta på en liten andel av söktrafiken, med utvalda återförsäljare, och det visas på breda sökfrågor som “home office ideas”, “shower tile designs”, och “abstract art”, skriver sökjätten.

Företaget tar upp ett exempel på en sökning efter “home offices” där användaren kan se prisinformation direkt i bilden, på olika produkter som går att köpa. Det hela påminner om Instagrams prislappar på bilderna.

Annons
Annons
- Användaren kan se objekten som är ute till försäljning på bilden - tillsammans med priser, varumärke och mer. Vi kommer att fortsätta att rulla ut denna funktion till fler kategorier och för fler återförsäljare under de närmaste månaderna, skriver Google.

Sökjätten meddelar även att de kommer att rulla ut sitt annonsformat Showcase Shopping ads i bildsöken. Det är ett format som visar en kollektion av produkter som går att köpa.

Det är uppenbart att Google vill göra sin bildsöksfunktion så köpbar det bara går, med tajta kopplingar till de nätbutiker som annonserar hos sökjätten.

- Konsumenter gör inte bara sina sökningar på Google.com. Vi har sett att 50 procent av e-handelskonumenterna säger att produktbilder inspirerade dem till att handla, och i allt högre grad vänder de sig till Googles bildsök. Därför investerar vi i e-handelslösningar på fler av våra tjänster, så som Google Images.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Vill ha höjda löner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Skyller på förra årets fest.

Axfoods nya rekord - <nobr>E-handel</nobr> växte med 37 procent

Axfoods nya rekord - E-handel växte med 37 procent

Enligt färska siffror.

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent:

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent: "Ökar tempot"

Siktar på 100 miljoner.

Annons
Annons
Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

"Tillbaka i ny kostym".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta