Grabau: Zalando och Amazon kan samexistera

Kinnevik ska inte vara oroliga för Amazons framfart på modemarknaden.

Den största ägaren i Zalando, svenska Kinnevik, rapporterade idag sitt resultat för det andra kvartalet. I samband med det ska man talat till investerare och Reuters rapporterar nu att hotet ifrån Amazon togs upp.

Analytiker ska tydligen se svagheter i Zalando när det kommer till att konkurrera med Amazon. Brittiska modejätten Asos ska vara bättre rustad för att ta sig an Amazon på modefronten. Detta då Asos sägs ha mer trogna kunder och fler egna varumärken.

Annons

Amazon är bättre generalist?

Zalando däremot liknar Amazon med ett stort och brett utbud och en mycket bredare kundbas. En affärsmodell där vi gissar att analytiker sätter oddsen till Amazons fördel.

Vi har den senaste tiden berättat om hur Zalando bygger en modeplattform som ska vara en hybrid mellan en marknadsplats och en e-handel. Detta bygge, som i juni såg frukt i ett samarbete med Adidas, kan vara ett sätt att differentiera sig ifrån Amazon.

"Mycket imponerade av Amazon"

När vi ställde frågan om hotet ifrån Amazon nyligen så svarade Zalando följande:

- Amazon är en stor aktör inom e-handel, och som sådan kastar vi såklart ett öga på vad de gör. Men det vi främst tittar på är feedback från våra kunder. Den direktkontakt vi har med konsumenterna är ett ultimat underlag för hur vi kan förbättra våra tjänster. Vidare är Amazon inte en renodlad modehandlare, vilket vi är. Således sitter vi inne på en helt annan expertis och kunskap för det område vi verkar inom.

Kinnevik håller nu med och säger att Zalando ska kunna stå upp mot jätten Amazon som numera satsar allt mer i Europa.

- Amazon gör ett bra jobb på sina marknader och vi är mycket imponerade av vad de gör, och Zalando gör ett mycket bra jobb på sin egen marknad och de två kan utan problem samexistera, säger Lorenzo Grabau, Kinneviks VD, till Reuters.

Annons