Grillsatsning gav Bagaren och Kocken en ökning på 255%

Nya grillvänliga lagershoppen blev en succé.

För en dryg månad sedan kunde vi berätta att e-handelsföretaget Bagaren och Kocken skulle öppna en “grillvänlig lagershop”, där de skulle sälja produkter inom sin nya storsatsning - grill.

Ny topp i försäljningen

Nu visar det sig att den satsningen har gett ett rejält klirr i kassan. Tidigare hade företaget sin topp under fjärde kvartalet, men med den nya satsningen på grillprodukter ytterligare en försäljningstopp skapats, denna gång under våren.

Annons

Och försäljningen av just grillprodukter har skjutit i höjden rejält med den nya lagershoppen. Med hela 255 procent har produktkategorin ökat sedan i fjol.

"Det är fantastiskt kul"

En av företagets nyaste rekryteringar heter Zlatan Rahic och jobbade tidigare på NetOnNet. Han är nu chef för Bagaren och Kockens nya grillavdelning och är nöjd med nysatsningen.

- Det känns fantastiskt kul att få arbeta i ett team med fullt fokus på sortiment och kund. Vi ser tydligt att vi inte bara säljer de mindre mest prispressade kolgrillarna utan har en kund som efterfrågar high end-grillar och som har höga krav på kvalitet i både sortiment och eftermarknad, säger han i ett pressmeddelande.

Siktar på 200 miljoner

Bagaren och Kocken uppger i ett mejl till Ehandel.se att de inte vill kommentera försäljningssiffrorna i detalj, men att de har ett övergripande mål. 

- Vi vill av konkurrensskäl inte lämna ut vad vi omsätter i specifika kategorier. Vi kan dock nämna att vi totalt siktar på att omsätta ca 200 miljoner under 2017, skriver Ulf Kihlberg på Bagaren och Kocken.

Annons