Hans mobila nätmatsföretag tog över marknaden på ett år

Nu ska nederländska Picnic expandera till ytterligare 100 städer.

Det nederländska nätmatsföretaget Picnic gjorde det nästan omöjliga. De nära på tog över en hel marknad, på bara ett och ett halvt år. Tidigare fanns det två nätmatsföretag i Nederländerna, men båda byggde ursprungligen på fysiska matvarubutiker som hoppat på tåget och digitaliserats.

Alla köp sker i mobilen 

Picnic var något helt annat. De var inte bara ett nystartat och renodlat e-handelsföretag, utan deras affärsidé var också helt och hållet baserad på att folk beställde sin mat i mobilen. Någon möjlighet att beställa maten via en vanlig hemsida på en stationär dator, har inte ens införts.

Annons

Och konceptet har varit uppskattat bland kunderna. Under den korta tid Picnic har funnits på marknaden har de lyckats ta fem procent av matmarknaden i de städer där de verkar. Men som helhet motsvarar nätmaten en betydligt mindre andel av all mathandel.

- Nätmaten utgör ungefär en procent av all matförsäljning, i Nederländerna. Och det är jämförbart med de flesta andra länder i EU. Möjligtvis att siffran är något högre i Storbritannien, men i de flesta andra länder är det ungefär en procent, berättar Picnics medgrundare Joris Beckers för Ehandel.se.

Picnic gestaltar själva hur de menar att marknaden förändrades när de kom in på marknaden. 

Logistiskt sett funkar det så att maten hämtas upp från något av företagets lager och sedan körs ut till kunderna i de totalt 20 nederländska städer där Picnic nu finns etablerade. Orsakerna till att de blivit så populära är enligt Joris Beckers flera.

- Nätmat brukar vara dyrt, men hos oss kostar det inte mer än i en vanlig butik och våra leveranser är gratis, säger han.

En annan sak som han har märkt är att de som levererar maten blivit väldigt populära som personer.

- Folk kommer fram och vill fotograferas med våra chaufförer och våra leveranser lever så att säga ett eget liv i sociala medier. Jag tror det beror på att vi levererar en tjänst som folk gillar och att vi kommer väldigt nära i och med att vi kör maten ända fram till folks hem och möter dem i dörren. Det är en helt ny service och folk gillar det.

Ska inta 100 nya städer på fem år

Nu är målet för Picnic att inom de närmsta fem åren inta ytterligare hundra städer runt om i landet. Men företaget skiljer sig lite från sina europeiska likar när det gäller hur de tänker sig att expansionen ska gå till.

Annons

För en tid sedan kunde vi berätta om det norska nätmatsföretaget Kolonial, som ser ett allt större behov av att kunna leverera mat även när kunderna inte är hemma. Därför har de tagit fram en egen box-lösning, där ett enkelt kodlås möjliggör obevakade leveranser direkt utanför kundens hus.

Men den utvecklingen är inget som man ännu ser i Nederländerna, även om Joris Beckers tror att det kan komma i framtiden.

- Som det är nu väljer folk en tid när de är hemma och de har ofta en stående tid varje vecka, så de vet att vi kommer till exempel på måndagar klockan 18. Jag tror inte att våra kunder nödvändigtvis måste möta våra chaufförer vid varje utlämning, men däremot så låter folk inte vem som helst gå in i dreas hus. Det handlar om tillit. Men någon annan lösning för obevakade leveranser kan mycket möjligt bli aktuella i framtiden.

Men det är inget som era kunder vill ha i nuläget?

- Nej inte ännu, såvitt jag vet. Kanske i framtiden, jag vet faktiskt inte.

Och inte heller samma-dag leveranser tror han är något som kommer att tillämpas inom den nederländksa nätmatsbranschen på ett tag framöver.

- Nej, jag ser inte att det är något som kommer inom en överskådlig framtid. Det är för dyrt, helt enkelt.

"20 procent av maten köps online om 10 år"

Joris Beckers tror att vanliga matbutiker kommer att finnas kvar även i framtiden, men att fler och fler kommer att börja använda sig av e-handel för att köpa sin mat. Och andelen som gör det tror han kommer att öka väsentligt.

- Om tio år kanske det är runt 20 procent av befolkningen som köper sin mat på nätet, skulle jag tro.

Men vore det inte bra om man kunde beställa på morgonen och få maten levererad på eftermiddagen?

- Jo visst, det skulle vara toppen! Och någon gång kanske det blir så, men för vår del så måste vi först utveckla verksamheten, så får vi se sen.

Men Joris Beckers tror ändå att den planerade tillväxten kommer att gå som tänkt. Hittills har företaget nämligen inte behövt lägga särskilt mycket energi på marknadsföring.

- Vi finns på Facebook, men köper ingen reklam. Det behövs inte, folk hittar oss ändå. Ofta är det befintliga kunder som tipsar sina grannar och på sätt och vis är det precis som att Nederländerna har väntat på den här tjänsten. Nu finns vi och då vill folk också handla av oss, så jag har hög tilltro till vår fortsatta tillväxt, avslutar han.

Annons