Har sålt leksaker i ett halvår – når miljonen innan nyår

Efter bara ett halvår i drift räknar Frederik Laitila med att spränga miljonvallen i omsättning.

Sedan ett halvår tillbaka driver Frederik Laitila e-handeln Leksaker.se. När det gäller domännamnet hade han tur. Domänen Leksaker.se var egentligen redan upptagen, men efter över ett års diskussioner om priset beslutade sig innehavaren till slut för att sälja det. Priset är hemligt, men när han köpte sajten för tre år sedan, så var det en av Sveriges dittills dyraste domänaffärer, enligt företaget själva.

- Det blev ett ganska dyrt köp, men det är värt det i och med att det är en domän med ett bra nyckelord, säger Frederik Laitila till Ehandel.se.

Annons

Ingen slump att det blev e-handel

Att han valde att starta just en e-handel var ingen slump.

- Jag har alltid brunnit för det här med digitala tjänster på nätet, berättar han.

Han drev tidigare en annan e-handel, Starpower.se. Där sålde han streetkläder som skeppades från England. Den är nu nedlagd och den här gången blev det alltså leksaker istället.

- Jag har barn i åldersspannet 2-8 år och tyckte det var svårt att handla leksaker lokalt. Sen läste jag att leksaksbranschen är på uppgång, så då tänkte jag att ja, jag testar, berättar Frederik Laitila.

Kunderna får poäng för varje köp

Han satte upp sin hemsida och började kontakta leksaksleverantörerna, som snabbt nappade. Och sedan dess har det rullat på. Företaget är uppbyggt helt med eget kapital och hittills i år har bolaget omsatt 650 000 kronor sedan de rullade igång i somras. Innan årsskiftet räknar Frederik Laitila med att ha omsatt första miljonen. 

Men varför ska man handla av ett så litet företag när det finns etablerade konkurrenter som funnits på nätet i åratal?

- Vi har bland annat ett lojalitetsprogram där kunderna får poäng på allt de köper. Sen är det 5 procent återbäring på det. Så efter 100 poäng har man 5 kronor som man kan använda vid nästa köp, om man vill. Vissa har fått ihop hundratals poäng, säger Frederik Laitila.

Företaget har också satsat extra på att ha snabba leveranser och försöker alltid få iväg alla paket samma dag som de beställs på nätet. Och att driva ett e-handelsföretag på en liten ort har hittills mest varit en fördel.

Annons

- Jag bor sex mil från Västerås, men i och med att Fagersta är en gammal bruksort där många företag lagt ner, så finns det stora, lediga lokaler. Hade vi haft lokal i Västerås så hade det varit dubbla priset. Geografiskt så spelar det ju ingen roll vart vi sitter, i och med att vi bedriver e-handel, konstaterar han.

"Kurvan går spikrakt uppåt"

För att dra nytta av just den lokala efterfrågan på leksaker så har Frederik Laitila också startat en lagershop i sin lagerlokal, där kunderna kan hämta ut förbeställda varor. Konceptet funkar. Ytterligare en person har nu anställts i företaget - och fler lär det bli, tror Frederik. Målet är nämligen att företaget ska växa så mycket att omsättningen dubblas varje år de närmsta fem åren.

-  För 2017 är målet att omsätta två miljoner. Vi ser det här som ett stort bolag som ska växa stadigt varje år. Hittills har kurvan bara gått spikrakt uppåt avslutar Frederik Laitila.

Annons