”Hypelista” och ”Bottenskrap” ska guida Webhallens kunder

Flitiga recensenter belönas.

Efter att bland annat ha tagit fram en kundklubb som påminner om ett datorspel, kunde Webhallen tidigare i höstas meddela att en responsiv sajt äntligen var på plats. I samband med det fick Webhallens kunder för första gången möjligheten att handla från företaget via en mobilanpassad sajt. 

LÄS ÄVEN: Webhallen får mobilsida efter kundernas feedback

Annons

Men att den är smidigare att använda i mobilen är inte den enda nyheten med Webhallens nya webbsida. Nu sjösätts nämligen flera funktioner som ska ta tillvara på kundernas “feedback och expertis”. Tidigare har kunderna kunnat recensera produkter, men nu får de också möjlighet att rösta fram de mest hjälpsamma recensionerna.

Topprecensioner syns på huvudsidan

De recensioner som betraktas som mest hjälpsamma lyfts sedan upp på både produktsidan och på Webhallens huvudsida. Samtidigt uppgraderar Webhallen sitt medlemssystem (datorspelet) med nya “achievements” som extra belöning till flitiga recensenter.

- Det känns riktigt roligt att bocka av projektet och att kunna premiera framröstade recensenter, som underlättar för andra kunder att ta informerade beslut, säger Wilhelm Sporrong, VD på Webhallen, i ett pressmeddelande.

I samma veva lanserar Webhallen vad företaget kallar “Hypelistan”, där kunderna ges möjlighet att poängsätta hur exalterade de är över kommande produkter, som alltså inte har släppts för försäljning ännu. På så sätt ska man komma runt att kunder recenserar produkter innan de släpps - något som sker av intresse och engagemang, men som enligt Webhallen orsakar problem för vissa återförsäljare.

Impopulära produkter på bottenlista

När produkten väl finns att köpa, flyttas den från Hypelistan till Webhallens ordinarie recensionssystem.

Men det handlar inte bara om att lyfta upp produkter som uppskattas av kunderna. Webhallen, som har tillgång till både recensioner och data över köp och förbeställningar, kommer även att samla produkter på en annan lista. Den har har fått det mindre smickrande namnet “Bottenskrapet”.

- Med över 40 000 artiklar i sortimentet är det oundvikligt att det finns produkter som inte lever upp till vissa personers förväntningar. Istället för att gömma sådan information gör vi den lättillgänglig. Det hjälper såväl våra kunder som inköpsavdelning, säger Christian Brommels, Purchasing and Sales Director på Webhallen.

Annons
Annons