Annons

I sommar är det dags för H&M:s USA-lansering

I sommar är det dags för H&M:s USA-lansering

2013-03-26 08:14

Efter att ha skjutit upp sin USA-lansering två gånger om är det snart dags för Hennes & Mauritz att ta klivet in på den amerikanska e-handelsmarknaden. Till sommaren ska den amerikanska nätbutiken vara redo att lanseras.

Hennes & Mauritz har under en längre tid planerat att öppna upp en amerikansk e-handel. I höstas valde klädjätten att skjuta på sin USA-lansering, en av anledningarna var att klädkedjan i stället prioriterade att ta fram en helt mobilanpassad sajt på de marknader där e-handeln redan var igång.

Men nu verkar det som om det även fanns andra motiv bakom förseningen. Man ska också ha underskattat hur pass komplext det är att driva e-handel på en marknad som USA. Bland annat när det gäller säkerhet, logistik, betalningslösningar och skatter som varierar mellan de olika staterna.
– Vi kunde inte bara kopiera våra nätbutiker som vi har i Europa. Våra volymer är så pass stora, precis som kraven på oss, säger Nils Vinge, H&M:s ansvarige för investerarrelationer.

Konkurrenter har haft problem

Enligt Nils Vinge ska ett antal amerikanska konkurrenter stött på liknande problem när de lanserat sina nätbutiker i förtid utan att ta hänsyn till komplexiteten på nätet, något som blivit kostsamt i slutändan.

Men att H&M är intresserade av USA är inte så konstigt. Marknaden för näthandeln i landet är stor och beräknas fortsätta växa kraftigt. Enligt analysföretaget Forrester är e-handeln i USA värd 262 miljarder dollar 2013, en siffra som väntas stiga till 370 miljarder dollar år 2017.

Och till sommaren ska det äntligen vara dags för H&M att lansera sin amerikanska e-handel. Och även om företagets vd, Karl-Johan Persson inte vill ange ett specifikt datum för lanseringen, är han säker på att nästa försök kommer att bli lyckat.
– Man kan naturligtvis aldrig vara 100 procent säker, men risken för ytterligare förseningar är mycket liten.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

mkse.com
2013-03-26 12:58

Undrar om de är redo för hybris då? http://www.mkse.com/?s=hybris

Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons
Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta