IBM förutspår den lokala butikens återkomst

Om fem år kommer lokala butiker att slå ut e-handeln. Detta enligt IBM:s framtidsvision och rapport som förutspår olika scenarier för vår framtid.

IBM som utvecklat den artificiella intelligensen Watson gillar att titta in i sin spåkula och att använda den data som de sitter på för att extrapolera in i framtiden.

Deras senaste rapport "5 in 5" förutspår fem innovationer som kan förändra hur vi lever våra liv i framtiden. Bland annat lyfter IBM hur dagens klassrum kommer att fasas ut för ett smartare lärande. Ett omvänt förhållande kommer att ta plats där skolan anpassar sig till eleverna och individerna, istället för tvärtom.

Annons

IBM Research som står bakom datorprogrammet Watson, som piskade människor i Jeopardy, har förstås en förkärlek till "Big Data". Det vill säga uppsamlandet av stora mängder data som man sedan kan basera beslut på och förutsäga olika händelser.

Det virtuella blandas med det reella

Möjligheterna att hantera stora mängder data och bättre förstå kunder och världen omkring oss sägs även ligga till grund för en återgång till den lokala handeln. Den lokala butiken, som i många fall krossats av e-handeln, kommer att vända på utvecklingen inom några år enligt IBM.

– Under de kommande fem åren, kommer lokala butiker och affärer vända på skriptet genom att ge oss en uppslukande, blandad upplevelse av den virtuella världen och den verkliga. Och att vara lokal kommer att bli allt viktigare när konsumenter kräver omedelbar tillfredsställelse av sina inköp. Två dagars leverans kommer att kännas som snigelpost när en lokal butik kan erbjuda kunderna en rad olika snabba pick-up eller leveransalternativ, var de än är, skriver IBM.

Det som sägs ta den lokala butiken tillbaka till relevans är de verktyg som då kommer att finnas tillhands. De lokala butikerna kommer att vara smartare än någonsin och förstå sina kunder mycket bättre via digitala verktyg. I slutändan skall dessa göra att de lokala butikerna kan skapa en bättre kundupplevelse än den som man kan få på nätet.

IBM:s vision låter dock mycket likt det som sker när en e-handlare öppnar en fysisk butik. Eller en butik som omfamnar e-handeln till fullo och konverterar till att i princip bli en e-handlare. Vi har även flera gånger hört om 20/80 regeln (20 procent av sortimentet står för 80 procent av försäljningen) där man helt enkelt flyttar ut det sortiment som inte säljer och erbjuder det via andra kanaler istället.

Kanske är det e-handlare som öppnar dessa lokala butiker om nu IBM:s framtidsvision slår in. En framtid där de lokala butikerna blomstrar igen.

Annons

Källa: IBM

Annons