ICA:s satsning på nätet blir viktig för framtiden

Näthandeln med mat står fortfarande för en liten del av den svenska dagligvarumarknaden, men tillväxttrenden är stark. I höst tar ICA steget fullt ut på nätet med målet att bli marknadsledande även där. Men det finns skeptiker som tror att matjätten kan få det tufft.

I början på året berättade ICA om sina planer på e-handel, en satsning som är tänkt att starta på allvar i höst. Det ska ske med en ny plattform som alla ICA-handlare ska kunna ta del av, och målet är att bli marknadsledande på nätet.

ICA har idag en marknadsandel på cirka 36 procent, och att man även blir marknadsledande inom e-handel är en av de kritiska framgångsfaktorerna. Det skriver matjätten själv i sin senaste årsredovisning. Men det finns de som ifrågasätter ICA:s möjligheter till att lyckas på nätet.

Annons

Strukturen försvårar

Dagens Industri är en av dessa och tidningen skriver idag att satsningen kan bli en flopp. Mycket tack vare ICA:s struktur med självständiga, privatägda handlare blir svår att anpassa till en stor volymaffär på nätet. Något som även andra e-handlare påpekat tidigare.

Dagens Industri skriver också att det finns en överhängande risk för att ICA:s nätsatsning stöter på problem. Något som också innebär en långsiktig risk för aktien. Man påpekar också att det skulle vara smärtsamt för ICA att förlora marknadsandelar till konkurrenter som lyckas bättre inom e-handel.

Källa: DI

Annons