Idag: AI-tjänst för skönhet lanseras i Sverige

Gör expertanalys via Facebook.

Idag lanseras den virtuella och AI-baserade skönhetstjänsten Glamlin i Sverige. Tjänsten ska tidigare ha skördat framgångar i andra nordiska länder, däribland Finland, där "tusentals" kvinnor ska ha nappat på idén.

Kostar minst 1000 kronor

Tanken är att Glamlin ska hjälpa kunderna att hitta rätt skönhetsprodukter och för att lyckas används artificiell intelligens i processen. Kunden fyller i hur stort belopp de är villiga att betala, allt mellan 1000 och 3000 kronor accepteras. 

Annons

I nästa steg analyserar en skönhetsexpert och en AI-baserad funktion kundens profil och kontaktar kunden på Facebook Messenger. Därefter väljs tre till fem lämpliga produkter inom exempelvis hud- och hårvård ut till kunden ifråga och skickas hem i en rosa box. Skulle kunden inte vara nöjd med produkterna kan de skickas tillbaka utan extra kostnad.

"Rätt val en utmaning"

På Glamlin tror man att tjänsten ska kunna spara konsumenterna både tid och pengar. 

- Det är väldigt roligt att äntligen få presentera Glamlin för svenska kvinnor. Det finns oändligt med skönhetsprodukter och att göra rätt val är en utmaning för många. Utifrån ett brett sortiment av olika varumärken hjälper Glamlin dig att hitta de produkter som passar just dig, säger Sophie Bannatyne, country coordinator på Glamlin, i ett pressmeddelande.

Och en av företagets samarbetspartners menar att tjänsten har gett dem viktig kunskap om sina kunder.

- Glamlin möjliggör en ny intressant marknadsförings- och försäljningskanal. Vi får värdefull data om våra produkter och hur kunder använder dem. Vi har fått ett helt nytt sätt att kommunicera och nå konsumenter. Det här är ett ytterst intressant och spännande samarbete, säger Outi Ahto, Brand Manager på Clarins i Finland.

Annons