Internationella jättar ett hot mot små E-handlare

Små e-handlare går en tuff framtid till mötes. I alla fall om man ska tro experterna som menar att stora kedjor och internationella jättar är på väg att slå ut de små aktörerna på nätet. Men det finns saker som små e-handlare kan göra för att hålla de större stången.

E-handeln i Sverige fortsätter att slå rekord. Under 2012 såg näthandeln en tillväxt på 14 procent för helåret och den totala omsättning för förra året landade på 31,6 miljarder kronor.

Men e-handelns tillväxt är inte bara rosa moln och luddiga kaniner. Det betyder även att konkurrensen ökar, och enligt experter pågår det nu en kamp där internationella jättar slår ut de små e-handlarna på nätet.

Annons

– Konkurrensen på nätet är mycket häftigare än den mellan butiker. Vi tror att vi har framför oss en utslagning av aktörer innan allt sätter sig. Det är väldigt lätt för kunden att bara klicka sig vidare säger Jonas Arnberg, konsultchef för handel vid HUI research.

Zalando på offensiven

På senare år har vi sett flera stora aktörer och kedjor ta in nytt kapital för att expandera och bredda sitt utbud i hopp om att ta ytterligare marknadsandelar. Det har också börjat dyka upp flera internationella jättar i Sverige.

Och Jonas Arnberg tror att många av de stora kedjorna och internationella aktörerna kommer att klara sig bra. Något som även Klarnas e-handelsrådgivare Fredrik Lennström är beredd att hålla med om.

– Tydligaste hotet just nu kommer från Zalando som med intensiv marknadsföring hotar inhemska nätbutiker på allvar, säger Lennström som också ger några siffror för vad som krävs för att överleva utslagningen.

Enligt Lennström går det ofta en gräns vid ungefär fem miljoner i omsättning som är svår att bryta igenom. Anledningen är att det är svårt att nå tillräckligt med kunder utan att riskera kapital på marknadsföring.

Kirurgiska attacker

Men det är inte bara nattsvart i tunneln för landets mindre e-handlare.

– Jag vill dock betona att det alltid finns plats för kirurgiska attacker från mindre aktörer, säger Fredrik Lennström och pekar på olika strategier för att överleva med små medel.

En viktig del är att hitta samarbeten med större aktörer som gör att små e-handlare får fördelar som stora har. Det kan till exempel vara inom marknadsföring och logistiklösningar.

Annons

– Anpassa kostnader och ambitioner efter förutsättningarna. Det finns gott om plats för mindre aktörer som når delar av marknaden. Internet är inte en enda stor plats där allt är gemensamt och tillgängligt för alla. Det finns flera grupper som inte kan nås eller tillgodoses av de stora aktörerna som inte har råd, tid eller möjlighet att anpassa sina erbjudanden till minoriteter, säger Lennström.

Källa: Helahälsingland.se

Annons