Jetshop tar hjälp av Telia – ska snabba upp e-handlarna

Spelar ingen roll om kunden är i Sydney.

Att ha en e-handelssajt som laddar för långsamt kan få ödesdigra konsekvenser. Risken är att kunderna blir irriterade och dessutom har Google aviserat att långsamma sajter rankas sämre. Precis som att det är viktigt att ha en mobilanpassad sida är det numera också viktigt att en e-handelssajt laddar snabbt. 

LÄS ÄVEN: Stor förändring hos Google - mobilsajten går före desktop

Annons

Beräknas öka konverteringen

Nu har e-handelsleverantören Jetshop bestämt sig för att dra sitt strå till stacken för att hjälpa e-handlarna på traven med hastigheten. Företaget har nämligen inlett ett samarbete med Telia, som går ut på att svenska e-handlare som även säljer på andra marknader ska få snabbare laddningstid i utlandet.

- Lösningen minskar bland annat mängden data som överförs över långa geografiska avstånd, vilket leder till ökad hastighet på shopens laddningstid och därmed konverteringen, skriver Jetshop i ett pressmeddelande.

Samarbetet, som egentligen är mellan Jetshop och Telia samt Telias CDN-lösning (Content Delivery Network), är tänkt att göra e-handlarnas kunder nöjdare och att det läggs fler order.

Säkerställer snabbast möjliga hastighet

Enligt mätningar som Telia har gjort, ska två sekunders extra laddningstid innebära en förlorad intäkt på en miljon kronor om året för ett e-handelsföretag som omsätter 25 miljoner kronor. Det finns alltså pengar att tjäna på att sajten laddas snabbt.

- Med hjälp av Telia kan vi säkerställa att våra kunders webbshoppar laddar snabbast möjligt, oavsett om deras slutkund sitter granne med serverhallen eller i Sydney, säger Andreas Drougge, teknisk chef på Jetshop.

Annons