Annons

Jonas Ogvall lyfte e-handeln och sålde korv i Almedalen Ogvall arbetar i virtuell korvkiosk i SIIRs handelslabb

Jonas Ogvall lyfte e-handeln och sålde korv i Almedalen

2016-07-08 14:39

Svensk Digital Handels VD berättar om vikten av att vara på plats om man ska få upp politikernas ögon för e-handelns utmaningar.

Nyss hemkommen från Visby berättar Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel, om sina erfarenheter från Almedalen. Veckan har bjudit på seminarier, paneldebatter, spontana möten, och “en del trevliga mingel på kvällarna också”, rapporterar han.

- Det är viktigt att vara på plats och, som man säger på göteborgska, knö sig fram. Även om man bara hinner med korta samtal så är det ändå en första kontakt som kan vara svår att få någon annanstans, förklarar han.

"Inte alltid full förståelse för problem"

Jonas Ogvall säger sig vara nöjd med utfallet av Visbyresan. Han har bland annat deltagit i flera aktiviteter med SIIR och passat på att prata med flera riksdagspolitiker. Bland andra har han träffat socialdemokraten Tomas Eneroth och moderaten Ida Drougge.

Verkar politikerna förstå sig på e-handelsbranschen?

Annons
Annons
- De är väldigt intresserade av e-handel och ser kraften i det men de har kanske inte alltid full förståelse för de problem som finns, säger Jonas Ogvall, och fortsätter:
- Ibland kan man tro att riksdagsledamöter ska veta allt om allt men det kan man inte begära. Men man märker att de har en relation till e-handel eftersom de e-handlar själva. Om det är någon som inte har tid att handla i butiker så är det ju riksdagsledamöter, så mycket som de är ute och reser.

Jonas Ogvall kommer nu att uppdatera sina nya politikerkontakter med debattartiklar under hösten och påminna dem om de utmaningar e-handlare ofta står inför. Det kan till exempel handla om så kallad geoblocking eller situationen med handel över gränsen till Norge.

- Det är viktigt att föra fram konkreta exempel så att man kan medvetengöra politikerna för de problem som finns. Det är det som är vår uppgift.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta