Jotex fortsätter att öka säljet och breddar sortimentet

Inspirerades av Pippi Långstrump.

I juni förra året kunde vi berätta att heminredningssajten Jotex, som tillhör Ellos Group, äntligen hade börjat öka sin omsättning efter några år med sjunkande siffor. Under de åren var e-handeln dock hela tiden lönsam.

För att vända trenden satsade bolaget på bland annat en breddning av sortimentet. Jotex, som sålde ursprungligen hemtextiler, började då att även sälja möbler och det gav resultat.

Annons

– Den ökade omsättningen beror bland annat på ökad möbelförsäljning. Denna har i sin tur dragit med sig högre distributionskostnader. Detta, tillsammans med lägre marginaler, ger ett lägre rörelseresultat mot föregående år, skrev Jotex i sin årsredovisning för 2017.

LÄS ÄVEN: Ellos heminredningsbutik ökar för första gången på flera år

Nu har ännu ett år gått och under det senaste räkneskapsåret har Jotex omsatt 254 miljoner kronor, jämfört med 204 under 2017. Rörelseresultatet landade på 14 miljoner kronor, och året innan på 6 miljoner.

Företaget fortsätter att satsa på strategin som visade sig funka. Jotex meddelar att de nu har breddat sitt sortiment ytterligare, och den här gången hadlar det om "Jotex MINI". 

– Jotex har under de senaste 27 månaderna haft en dubbelsiffrig tillväxt och storsatningen Jotex MINI är ett naturligt steg i den fortsatta expansionen av varumärket och vårt utbud. Vi ser en stor potential i Jotex MINI:s erbjudande för att generera ytterligare tillväxt och stärka varumärkets positionering som ledande företag inom heminredningsmode, säger Peter Keerberg, vd på Jotex, i ett pressmeddelande. 

Jotex Mini kommer att lanseras officiellt den 12 augusti, och kommer att finnas under Jotex.se men kommer att få en egen landningssida.

Företaget skriver att idén till Jotex Mini började med "rebellen Pippi Långstrumps naturliga och självsäkra attityd" som ska bland annat ha inspirerat produktutvecklingen. 

– Vi tycker att barn ska kunna ta plats som de coola, medvetna och självständiga individer de är, säger Paulina Lundström, Marknad- och kommunikationschef på Jotex.

Annons

Annons