Annons

Julhandeln på nätet slår alla rekord enligt undersökning

Julhandeln på nätet slår alla rekord enligt undersökning

2012-12-21 12:01

De oroliga tiderna till trots verkar svensken näthandla som aldrig förr och årets julhandel kan bli rekordstor. Enligt plattformsleverantören Jetshop visar årets julhandel på en kraftig ökning jämfört med samma period förra året.

Jetshop har analyserat cirka 64 000 köp i 600 nätbutiker under perioden 1:a december till 16:e december. Undersökningen visar på en kraftig ökning med 33 procent i årets julhandel jämfört med samma period 2011.

Kläder, sportartiklar och heminredning går starkt framåt i årets julhandel, men hemelektronik som länge varit den bransch som haft störst andel av e-handelsmarknaden växer däremot svagare än genomsnittet. Där ser man "endast" en tillväxt på 14 procent jämfört med samma period föregående år.
– Konfektion tillhör vinnarna med en ökning på 39 procent jämfört med föregående år. Det är intressant att notera att kläder växer så starkt, då det under flera år varit en av de största branscherna på nätet, säger Christian Zanders, VD på Jetshop.
 

Gäller både små och stora e-handlare

Jetshops undersökning visar på samma ökningstakt för såväl stora som små e-handlare. De 20 största butikerna har en andel på 39 procent, en siffra som stämmer överens med föregående år. Genomsnittsköpet ökar också något, från 928 kronor till 947 kronor jämfört med 2011.
 


Tillväxten för e-handeln är anmärkningsvärd enligt Jetshop. Särskilt i jämförelse med prognosen för den totala julhandeln som förväntas öka med måttliga 1,5 procent under 2012, enligt Svensk Handels prognos ”Julhandeln 2012”.

E-julhandeln verkar dock inte lyssna på det örat. Inte med tanke på Jetshops siffror och de rapporter som vi fått från Posten och Schenker. De har tydligen slagit paketrekord på löpande band. Vi har även fått höra om långa köer och överfulla postombud runt om i landet.



Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta