Annons

Juli var en bra månad för landets nätmodehandlare

Juli var en bra månad för landets nätmodehandlare

2014-08-12 09:48

Det varma sommarvädret fortsätter att skapa högtryck i modebutikerna, både på och utanför nätet. Under juli månad ökade försäljningen av kläder i fysiska butiker med 3,7 procent jämfört med samma månad förra året. På nätet gick det ännu bättre, där landade tillväxten på 4,5 procent.

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 3,7 procent jämfört med samma månad förra året. Även skor går framåt, motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 0,8 procent.

Och enligt Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil, kom den starka juliförsäljningen en smula överraskande.
– Det var en tuff jämförelsemånad 2013, där klädförsäljningen ökade med 4 procent under juli månad, och trots det uppvisade alltså klädförsäljningen positiva siffror även i år. Bidragande orsaker till ökningen kan vara dels att skattepengarna nu kommer i juni, vilka kan användas under sommaren, och dels att många svenskar valt att semestra i Sverige i år på grund av det fina vädret, säger Mikael Sandström.

Kläderna på trots värmen

Även näthandeln fortsätter att gå bra under de heta sommarmånaderna. Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, ökade under juli månad med 4,5 procent jämfört med samma månad förra året. Något som verkar ha överraskat en aning.
– Internethandeln för kläder visar också en god juliförsäljning. Det fina och varma vädret under juli hade jag föreställt mig vara dämpande för e-handeln, säger Mikael Sandström.
Sett till utvecklingen hittills i år, januari-juli, har försäljningen av kläder via nätet dock minskat med 1,7 procent.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta