Karl Lagerfelds e-handel ska ta världen med storm

Designern räknar med omfattande försäljning i sin globala webbshop som lanseras i november, enligt modesajten WWD.

Under det senaste året har Karl Lagerfelds varor i viss utsträckning funnits tillgängliga i andra webbshopar, som Stylebop.com och Zalando.com, men när nu karl.com lanseras utökas möjligheterna för modeintresserade hemmakonsumenter rejält.

- Vi lanserar globalt i 97 länder på fem språk, inklusive japanska, säger Pier Paolo Righi, chief executive officer för Karl Lagerfeld Group BV.

Annons

Den nya e-handeln ska enligt en artikel i nättidningen WWD innehålla ett omfattande sortiment av designerns damkläder, men också accessoarer, parfymer och glasögon. I början av 2016 ska även barn- och herrkläder finnas tillgängliga på sajten. Dessutom utlovas redaktionellt material på sajten i form av kommentarer från Lagerfeld själv.

Samarbete med konstsajt

Företaget Karl Lagerfeld räknar med att sajten ska stå för en betydande andel av företagets omsättning redan från början, inte minst eftersom designern i dagsläget har 1,6 miljoner anhängare på Instagram. Företaget har redan märkt av ett visst intresse för att handla på karl.com, i form av att besökarna letar efter en köpknapp, som alltså inte finns ännu.

- Onlineshopping går hand i hand med vår kärnkund, som är modern, ung i sinnet och ofta uppkopplad. Vi vet att det finns en stor publik där ute som vill köpa vår produkt, säger Pier Paolo Righi.

Lanseringen av karl.com sker i samarbete med artnet.com, en sajt som bland annat säljer verk av konstnärerna Andy Warhol och Damien Hirst. I samband med lanseringen kommer specialdesignade påsar av Karl Lagerfeld att auktioneras ut på sajten.

Annons