Kawasaki rullar ut e-handel på den amerikanska marknaden

Motorcykelhandlaren har lanserat en e-handel i USA och precis som ett flertal andra i segmentet mjukstartar man med tillbehör och merchandise.

Kawasaki Motors meddelar att man lanserat en e-handel på sin officiella sajt, Kawasaki.com. Det går däremot inte att beställa motorcyklar, fyrhjulingar eller andra motordrivna leksaker i dagsläget. Till en början ska man nämligen kränga tillbehör, kläder och presenter, rapporterar Cycle World.

Kawasaki.com har varje månad mer än 25 000 besökare på sina tillbehörssidor på den amerikanska sajten, och med en e-handel på plats, hoppas man öka sin försäljning av tillbehör och merchandise.

Annons

– E-handeln dominerar marknaden och är en integrerad del av dagens verksamhet. Lanseringen gör det möjligt för oss att öka antalet kunder som besöker våra återförsäljarna samtidigt som det ökar kundnöjdheten, säger Holly Hagerman, marknads- och försäljningschef på Kawasaki.

E-handeln ska locka kunder till butikerna

Det handlar alltså inte bara om att sälja på nätet, man vill även att online-handeln ska få nätkunderna att besöka de lokala återförsäljarna. Något man bland annat gör genom att erbjuda fri frakt om kunden hämtar upp sin beställning butik.

– Att locka fler kunder till återförsäljarna är en viktig del eftersom kunder som besöker en handlare i 40 procent av fallen gör ytterligare köp när de väl är i butiken. Det gör det också möjligt för konsumenterna att se det stora utbudet av produkter som Kawasaki har att erbjuda och att etablera en relation med sin lokala återförsäljare, säger Holly Hagerman.

Annons