Klarna i stort samarbete med konkurrenten Nets

Fysiska butiker ska få samma betalmöjligheter som på nätet.

Att använda Klarna som en betallösning i fysiska butiker är inte nytt. Flera e-handlare har tidigare experimenterat med detta men nu verkar Klarna vara redo för en storsatsning på området.

I dag meddelar Klarna att man inlett ett samarbete med konkurrenten Nets, som primärt jobbar med kortbetalningar, om en ny betallösning för fysiska butiker. Den nya lösningen ska “hjälpa handlarna att öka sin omsättning”.

Annons

Eftersom Klarna är en stark förespråkare när det gäller att “betala senare”, så innefattar förstås den nya lösningen olika sätt att betala efter genomfört köp. Då antingen i en klumpsumma, eller genom att dela upp betalningen.

- Det finns en stark efterfrågan från konsumenterna att dela upp sin betalning när de handlar på nätet, men har fram tills nu knappt använts i fysiska butiker på grund av komplexa och besvärliga processer. Den nya lösningen, som har tagits fram av Klarna och Nets, kommer att ge konsumenterna samma flexibilitet och bekvämlighet att betala senare även i fysiska butiker som när de handlar på nätet, skriver Klarna i ett pressmeddelande.

Terminalerna öppnas för fler tjänster

För att få så stort genomslag som möjligt kommer man nu med hjälp av Nets att få tillgång till deras betalterminaler i butik.

- Vi eftersträvar alltid att skapa mervärde för både handlare och konsumenter. Denna nya tjänst för att betala senare i butik som vi först integrerar med Klarna i utvalda pilotbutiker i Sverige exemplifierar hur betalterminaler kan fungera som en nod för olika tjänster och inte bara för kortbetalningar, säger Patrick Höijer, Senior Vice President, Nets Sverige.

Den nya lösningen från Klarna och Nets sägs ligga i nivå med upplevelsen när man betalar med ett betalkort i butiken. Ett genomsnittligt köp ska kunna slutföras på mindre än en minut. Kunderna kommer att ange sitt mobiltelefonnummer, för att sedan få ett SMS med en länk till Klarnas betalsida.

- Miljoner nordiska konsumenter använder våra smidiga betalningslösningar när de handlar på nätet och vi vill erbjuda samma möjlighet och upplevelse även i fysiska butiker, säger Martin Tivéus, Nordenchef på Klarna.

Annons