Klarna vill inte sitta med skägget i brevlådan igen

Efter vårens kritik lanserar Klarna kundsidan Mitt Klarna, där alla fakturor samlas på ett och samma ställe. Tanken är också att det snart ska bli möjligt att betala fakturor med autogiro och ytterligare funktioner är på gång. Ambitionen är att Mitt Klarna ska bli navet för konsumenternas Klarna-relation.

I våras fick Klarna utstå skarp kritik från flera av sina kunder och betalleverantören granskades i samband med det av Svenska Dagbladet i en artikelserie. Bland annat för att kunder fått påminnelsefakturor och inkassobrev innan de nåtts av den ordinarie fakturan.

I flera fall uppstod problemen då kunderna inte uppmärksammat fakturan när den kom via mail, eller att mailet fastnat i spamfiltret. Sedan dess har Klarna jobbat för att hitta en lösning för att något liknande inte ska hända igen. En av lösningarna är kundsidan Mitt Klarna.

Annons

Ett nytt gränssnitt mot kunderna där alla fakturor från olika e-handlare samlas på ett och samma ställe. Här ska kunderna på ett överskådligt sätt se när fakturorna förfaller, förlänga betalningstiden eller göra om dem till en delbetalning.

– Vi vill göra det så enkelt som möjligt för kunderna. Tidigare har vi fokuserat på själva köpet, nu förbättrar vi för kunderna efter köpet, säger Erik Engellau-Nilsson, kommunikationschef på Klarna.

Tipsa om produkter

Arbetet med Mitt Klarna började redan innan kritiken, men granskningen skyndade enligt Erik Engellau-Nilsson på processen. Inom en snar framtid kommer det även att bli möjligt att koppla sitt Klarna-konto till autogiro, det för att inte riskera påminnelseavgifter.

I framtiden kan det också bli möjligt att presentera erbjudande från e-handlare på Mitt Klarna baserat på tidigare köp. Ambitionen är att kundsidan ska bli navet för konsumenternas Klarna-relation, så att det blir ännu enklare och tryggare att handla på nätet.

– Det som vi har släppt nu i Sverige är bara första versionen och kommer att kontinuerligt utvecklas. I det arbetet kommer vi att testa en massa olika idéer och lösningar, och att kunna ge konsumenter tips på produkter skulle kunna vara en sådan lösning. Men det är inte mer än en idé i dagsläget. Det som är spännande med Mitt Klarna är att det öppnar upp för massa typer av möjligheter. Som vanligt får vi prata med våra handlare och se vad som skulle skapa mest mervärde för dem, säger Erik Engellau-Nilsson.



Källa: Internetworld

Annons