Annons

Könsroller består när handeln flyttar till nätet Kvinnor står för matinköpen på nätet

Könsroller består när handeln flyttar till nätet

2017-04-12 14:10

På nätet är det kvinnorna som sköter matinköpen, enligt en ny studie.

Även om sättet vi handlar mat på så sakteliga börjar förändras, har inte mycket hänt ifråga om vem som handlar den. Det enligt en ny studie från Göteborgs universitet, som Dagens Nyheter har skrivit en artikel om. Enligt studien är det även på nätet oftast kvinnorna som handlar livsmedel.

I den nya studien har Anna Post, doktor i hushållsvetenskap, intervjuat 15 familjer i Göteborg, Stockholm, Skåne och Småland om deras erfarenheter av att e-handla livsmedel.

Fraktkostnad inte populärt

Utöver att det oftast var kvinnorna som skötte matinköpen kunde Anna Post enligt DN bland annat också konstatera att de aktuella familjerna hade blivit bättre på att äta grönsaker sedan de började med matinköp online.

Annons
Annons

Dessutom hade de inte längre samma behov av bilen för att få det berömda vardagspusslet att gå ihop. De intervjuade familjerna stördes dock av leveransavgifter hos e-handlarna, även om de i samma veva slapp betala sin egen bensin.

– Fraktkostnaden upplevs som extra kostnad för maten, säger Anna Post till DN.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta