Annons

Könsroller består när handeln flyttar till nätet Kvinnor står för matinköpen på nätet

Könsroller består när handeln flyttar till nätet

2017-04-12 14:10

På nätet är det kvinnorna som sköter matinköpen, enligt en ny studie.

Även om sättet vi handlar mat på så sakteliga börjar förändras, har inte mycket hänt ifråga om vem som handlar den. Det enligt en ny studie från Göteborgs universitet, som Dagens Nyheter har skrivit en artikel om. Enligt studien är det även på nätet oftast kvinnorna som handlar livsmedel.

I den nya studien har Anna Post, doktor i hushållsvetenskap, intervjuat 15 familjer i Göteborg, Stockholm, Skåne och Småland om deras erfarenheter av att e-handla livsmedel.

Fraktkostnad inte populärt

Utöver att det oftast var kvinnorna som skötte matinköpen kunde Anna Post enligt DN bland annat också konstatera att de aktuella familjerna hade blivit bättre på att äta grönsaker sedan de började med matinköp online.

Annons
Annons

Dessutom hade de inte längre samma behov av bilen för att få det berömda vardagspusslet att gå ihop. De intervjuade familjerna stördes dock av leveransavgifter hos e-handlarna, även om de i samma veva slapp betala sin egen bensin.

– Fraktkostnaden upplevs som extra kostnad för maten, säger Anna Post till DN.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta