Konsultbolag köper upp John Ekmans Conversionista

"Konverteringsoptimering var bara starten".

Innan sommaren kunde vi berätta om hur e-handelskonsulten Curamando stärkt upp med flera nyrektyteringar ifrån företag som Lekmer, Google och Shipwallet. Konsultbolaget, vars namn står för “den helande handen”, har uppenbarligen ambitioner inom näthandelns värld och jobbar för att effektivisera e-handelsbolagens olika processer.

"Det spelar ingen roll hur bra vi är"

Nu kommer nästa steg på den resan när Curamando lägger vantarna på den välkända konverteringsfirman Conversionista, som drivs av grundaren John Ekman. Försäljningen ska komma efter det att John Ekman och Conversionista sett ett internt behov av att inte bara optimera företagens konvertering utan även fixa andra delar av företagens processer.

Annons

- Ibland spelar det ingen roll hur bra vi är på vårt arbete om inte kunden har rätt digitala verktyg, organisation eller processer. Det är här Curamando kompletterar oss med sin kompetens, säger John Ekman, grundare av Conversionista, i ett pressmeddelande.

Synergierna mellan bolagen sägs vara stora då Curamando ska vara experter på att skapa trafik och Conversionistas jobb är ju att konvertera så mycket av trafiken som möjligt.

- Curamando är experter på trafikanskaffning. Det i kombination med Conversionistas konverteringsexpertis är en förutsättning för lönsam tillväxt online, säger John Ekman.

John Ekman cashar inte ut

Köpeskillingen är inte publik men John Ekman är tydlig med att det inte handlar om att casha ut.

- Absolut inte. Conversionistas erbjudande inom konverteringsoptimering var bara starten. Jag har jobbat i 7 år med att bygga upp Conversionista som Nordens mest kända och respekterade företag inom konvertering, och nu tar vi nästa steg och fortsätter vårt företagsbygge, säger John Ekman.

"Det går lite för bra för oss"

Varför Conversionista inte själva utvecklar trafikanskaffnings-biten förklarar han med att de är konverteringsnördar och att det helt enkelt går för bra för bolaget på det området:

- Det går typ lite för bra för oss i vår kärnaffär för att vi ska orka med detta som är ”important but not urgent”. Så det här är mitt sätt att positionera mig för framtiden, så att vi kan vara minst lika stolta och framgångsrika om 5 år.

"Sveriges främsta experter"

Conversionista kommer att drivas fristående från Curamando under det befintliga varumärket. John Ekman tar samtidigt plats i Curamandos partnergrupp. Conversionista omsatte förra året nära 23 miljoner kronor och Curamando omsatte strax över 42 miljoner under samma period.

Annons

- Conversionista är Sveriges främsta experter på CRO - konverteringsoptimering. Bolaget adderar spets och ytterligare expertis inom optimering, A/B-testning och UX till Curamandos kompetensportfölj. På så vis skapar vi marknadens mest kraftfulla kunderbjudande i den digitala omställning som pågår, säger Mattias Olofsson, VD på Curamando.

Annons