Annons

Konsumenterna är redo att köpa sina bilar på nätet

Konsumenterna är redo att köpa sina bilar på nätet

2014-05-16 11:05

I framtiden kommer troligvis allt fler bilköp att ske på nätet. Enligt en ny undersökning kan nämligen 44 procent av de tillfrågade tänka sig att köpa en bil online. Samtidigt förväntar sig en stor del av konsumenterna att deras nästa bil har uppkopplad funktionalitet.

Som vi sett tidigare visar flera undersökningar på en växande tilltro när det gäller bilhandeln på nätet. Bland annat tror 72 procent av toppledarna i den internationella bilbranschen att Internet kommer att bli en allt viktigare kanal för återförsäljare och mellanhänder.

Men även konsumenternas digitala vanor flyttar bilköpet online. Enligt Capgeminis rapport Cars Online, som kartlägger bilköpet och konsumenters förväntningar på det, kan hela 44 procent av de tillfrågade tänka sig att köpa en bil online.

Särskilt Generation Y, den teknikkunniga generation av befolkningen som är födda mellan 1980 och 2000 som är vana vid att handla online, har en stor påverkan på köpcykeln vid bilköp. Bland Generation Y kan 50 procent tänka sig att köpa en bil online.

På tillväxtmarknader som Kina är andelen som kan tänka sig att göra ett bilköp på nätet störst. Hela 61 procent av de konsumenterna kan tänka sig att genomföra sitt bilköp online, jämfört med exempelvis 34 procent i USA.
– E-handel blir snart en faktor även i branscher som bilhandeln, där företagskunder och yngre köpare leder vägen. Vi kommer successivt att se biltillverkare och återförsäljare möjliggör att en allt större del av bilköpet kan äga rum online, säger Håkan Erander, ansvarig för bilindustrin på Capgemini Consulting.

Krav på uppkopplad bil

Och det är inte bara bilhandeln som håller på att leta sig ut på nätet, det börjar även ställas krav på att bilen ska finnas där. Rapporten visar nämligen att en stor del av konsumenterna förväntar sig att deras nästa bil har uppkopplad funktionalitet

43 procent förväntar sig att deras nästa bil har samma digitala funktionalitet som de är vana vid att ha i sitt övriga vardagsliv. Och att bilindustrin utvecklar digital funktionalitet kommer inte enbart gynna konsumenten.

Det skapar även förutsättningar för en för djupare förståelse för kunden och därmed en möjlighet till merförsäljning. Fler än 80 procent av bilköparna är villiga att dela sin data med biltillverkaren och återförsäljaren, förutsatt att det skapar fördelar och förenklar för konsumenten.
– Utvecklingen leder till att bilen kommer bli en integrerad del av ekosystemet av produkter och tjänster på samma sätt som dagens smartphones. Studien visar att kunderna har stora förväntningar på tjänsteutvecklingen och redan idag lärt sig uppskatta värdet av tjänster som talar om vart bilen befinner sig, hur den mår och trafikinformation i realtid, och mer är på väg, säger Håkan Erander.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta