Annons

Konsumenterna ser problem i att e-handla stora varor Johan Saxne, marknadschef på BAUHAUS

Konsumenterna ser problem i att e-handla stora varor

2018-04-24 07:00

Trots att problemen i många fall sägs vara lösta.

Konsumenterna är fortsatt skeptiska till att handla större produkter på nätet. Det visar årets första Byggbarometer, som tas fram på uppdrag av varuhuskedjan Bauhaus.

"Man behöver en släpkärra"

Enligt Byggbarometern så ska 37 procent av de tillfrågade konsumenterna anta att det blir problem med leveranserna av byggvaror, om man beställer dem via nätet. Bauhaus menar på att konsumenterna är omedvetna om att nya logistiklösningar i stor utsträckning löst de problem som kanske tidigare dykt upp.

- Att handla mindre och lättare konsumentvaror, som läkemedel och kläder, är nog många vana vid det här laget. Men att det i dag är lika enkelt och praktiskt att även handla större föremål som byggvaror på nätet, är många kanske inte medvetna om. Många är nog fortfarande fast vid gamla konventioner och tror att man behöver en släpkärra för att handla byggvaror. Men det finns inga e-handelsvaror där konsumenterna kan förenkla för sig själva så mycket som när man handlar stora gods, säger Bauhaus marknadschef Johan Saxne i ett pressmeddelande.

"En självklarhet med problemfri logistik"

Enligt undersökningen så skulle en stor del av konsumenterna dock gärna e-handla byggvaror om de upplevde att leveranserna var problemfria. Den yngre målgruppen sägs samtidigt vara mer öppna för att köpa stora varor online.

Annons
Annons
- Byggbarometern visar tydligt att yngre människor blir mer och mer positivt inställda till att handla produkter på Internet. Att kunna erbjuda en problemfri logistik, även kring stora handelsvaror som inredning och byggvaror, kommer bli en självklarhet inom en snar framtid. Här är vår avsikt att ligga i täten, säger Johan Saxne.

Stora varor är uppenbarligen det som konsumenterna bävar inför att beställa. Inredning är nämligen det som kommer på andra plats (29 procent av de tillfrågade) av de saker som konsumenterna upplever är svåra att få hemlevererade. Mat tar tredjeplatsen, men då är det genast en mindre andel, 17 procent, som upplever det som problematiskt.

De som säljer byggvaror och möbler har alltså, trots eventuellt förbättrade leveranser, även en psykologisk barriär att ta sig över hos kunderna. Undersökningen ska ha genomförts av YouGov under perioden 26-28 mars och haft totalt 2015 respondenter.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta