Köpcentrum tappar – smyckeskedja i rekonstruktion

Nu står hoppet till personer som vill ta hål i öronen.

Kort efter att Toys R Us meddelat att alla kedjans butiker i USA kommer att stängas, är det dags för nästa klassiska handelsföretag att delge problem med att locka kunder till fysiska butiker.

LÄS ÄVEN: Toys R Us i konkurs - stänger alla butiker i USA

Annons
Annons

Denna gång handlar det om smyckeskedjan Claire’s, som enligt Bloomberg News har ansökt om rekonstruktion för sin verksamhet i Nordamerika. Problemet uppges vara att många av kedjans 7 500 nordamerikanska butiker ligger i landets köpcentrum, som under de senaste åren har fått vänja sig vid allt färre besökare. Enligt Bloomberg har situationen lett till att Claire’s numera har omkring 1,9 miljarder i skulder - varför rekonstruktion till sist var den enda lösningen.

Har piercat 100 miljoner öron

Att amerikanerna inte längre vill besöka gallerior i samma utsträckning som förr, sägs bero bland annat på den växande e-handeln.

LÄS ÄVEN: E-handelsjätten bygger lager i askan av döda köpcentrum

Men för att klara av trycket från den ökade e-handelskonkurrensen har Claire’s ännu ett ess kvar i rockärmen - nämligen möjligheten att pierca öronen, något som förstås inte går att göra utan ett fysiskt möte. Claire har piercat folks öron sedan 1972.

- Hittills har företaget uppskattningsvis piercat över 100 000 000 öron över hela världen, kungjorde Claire’s CFO Scott Huckins i företagets ansökan om rekonstruktion.

Claire’s hemmamarknad är USA, men företaget har enligt den egna hemsidan verksamhet i 47 länder världen över. Företaget bedriver även e-handel, bland annat från företagets sida i Storbritannien. Enligt Bloomberg News pekar det mesta på att Claire's kommer att ha öppet som vanligt medan rekonstruktionen pågår.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!