Annons

Kopiorna flödar på Instagram - 65 miljoner inlägg på 4 månader Har flyttat till ny arena

Kopiorna flödar på Instagram - 65 miljoner inlägg på 4 månader

2019-04-30 07:50

Förfalskarnas nya favoritkanal.

E-handelsjättar som Amazon och Alibaba har under de senaste åren lagt ner en hel del jobb på att få bort piratkopior från sina marknadsplatser.

LÄS ÄVEN: Amazon stämmer pirathandlare

Kampen mot fuskarna har av allt att döma varit framgångsrik, för nu verkar försäljningen av kopior till stor del ha hittat en ny arena. Det handlar om Instagram, som bara under årets fyra första månader rapporteras ha haft uppe 65 miljoner inlägg som marknadsför piratkopior av till exempel märkesväskor, skor och accessoarer. Till det kan läggas i snitt 1,6 miljoner Instagram Stories i månaden som också gör sitt till för att få ut kopior på marknaden. De aktuella inläggen har postats av 50 000 konton. Det rapporterar nyhetssajten Fast Company.

Värt 30 miljarder dollar om året

Enligt tidningen sker en stor del av försäljningen på Instagram via hashtags som #replica, och #MirrorQuality, som båda ska ha använts flera miljoner gånger. Analysföretaget menar att handeln med kopior på nätet kostar företag omkring 30 miljarder dollar i försäljning varje år, och att märken som Louis Vuitton, Chanel och Gucci är dem som är hårdast drabbade.

Annons
Annons

Även om siffrorna kan anses höga, så har Instagram lagt in flera funktioner som ska motverka spridningen och försäljningen av piratkopior. Bland annat har företaget infört ett system som aktivt letar upp misstänkta fejkannonser och plockar bort dem automatiskt.

Kännetecknas av "spammigt beteende"

I en kommentar till Fast Company skriver Instagram att företaget har växlat upp sina ansträngningar för att hitta och ta bort otillåtet material. Ofta försvinner annonser bara några timmar efter att de lades upp, enligt företaget.

- Eftersom många förfalskare försöker marknadsföra sina varor och tjänster genom ett spammigt beteende, brukar vi snabbt kunna få bort sådant innehåll utan att det först har rapporterats till oss, skriver Instagram.

LÄS ÄVEN: Pinterest och Instagram ger högre snittorder än Facebook

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta