Krig när E-handel möter Handel

Vi skrev för en stund sedan om framtidens handel och tog där upp eBay och Amazons försök att göra butiker till sina showrooms (utställningshallar). Detta genom mobilapplikationer som kan jämföra priser i butik och även, via ett foto på en produkt, föreslå liknande produkter på nätet. Inte oväntat så ogillar butikerna denna idé att folk ska gå runt och kolla på produkterna och sedan köpa dem på nätet, numera medans man står kvar i butiken.

Amazon får givetvis även reda på hur butikerna prissätter sina varor när de skannas i butiken via deras "Price Check App". De som först skannar varor i en butik ska få 5 dollar i rabatt om de istället gör sitt inköp hos Amazon. Enligt butikerna är dessa kunder spioner åt Amazon.

Annons

Occupy Amazon: Shop Local

Market rapporterar idag hur handeln tar strid mot Amazons försök att göra butikerna till sina egna showrooms. Tydligen har det startats en rörelse kallad "Occupy Amazon". Denna uppmanar folk till att inte stödja Amazon och istället handla i lokala butiker. De frågar om en rabatt på 5 dollar är värd förlusten då de lokala butikerna går i konkurs.

Varuhus i USA har även börjat med sina egna applikationer där man får sänkta priser vid jämförelser mot Amazon. Bokhandlarna är de som är mest utsatta och en av dessa har börjat erbjuda 15 procent rabatt, och ett presentkort på 5 dollar, om kunden visar att man avslutat sitt konto hos Amazon. Kriget är alltså i full sving och tiden få utse vinnaren, vi har dock en aning om vem som går segrande ur striden.

 

Bild: Knappar man kan köpa
i butiken Diesel Books i USA

Annons