Annons

Kunderna som vill få stopp på gratisprodukterna från Amazon

Kunderna som vill få stopp på gratisprodukterna från Amazon

2018-02-09 08:50

Kinesernas nya knep för att vinna på marknadsplatsen.

Michael Gallivan och Kelly Gallivan är ett par i USA som under de senaste månaderna fått hem lådor fyllda med varor ifrån Amazon. Problemet är att de aldrig har beställt några varor på Amazon. Paret har nu gått ut i media och CBS Boston skriver om hur Michael och Kelly gärna vill få stopp på gratisprodukterna.

- Vi vill inte ha mer. Jag vet inte ens vad det här är för något, säger Michael till CBS medan han håller upp en av varorna.

Vad är då problemet? Paketen har rullat in sedan oktober förra året och som mest har det handlat om två paket i veckan, innehållandes flera produkter tillverkade i Kina. Det har varit allt ifrån elektroniska handvärmare till mobiltillbehör.

"Verkligen bekymrade"

Paret fann förstås det hela något suspekt och när de kontaktade Amazon så berättade e-handlaren att beställningen var betalad med presentkort, vilket ska göra det svårt för Amazon att göra något åt saken. E-handlaren ville inte heller ha tillbaka varorna.

- Vi var verkligen bekymrade över det faktum att det var så skumt, säger Michael Gallivan.

Michael Gallivan forskade vidare och insåg snart att de inte var ensamma. Han ska ha hittat flera kinesiska bolag som via Amazon skickar produkter gratis till folk. Bolagen skapar också konton i mottagarnas namn och börjar sedan recensera produkterna, vilket alltså innebär att de egentligen recenserar sig själva. Och recensionerna är inte oväntat av det positiva slaget.

Annons
Annons
- De börjar recensera produkterna och sitt eget företag och ger det mycket fina recensioner, säger Michael Gallivan.

LÄS ÄVEN: Jätteproblemet med falska order leder till stämning

Falska recensioner är förstås inget nytt och jättar som Amazon och Alibaba har tidigare stämt företag som säljer recensioner. Denna nya metod i USA visar dock hur långt oseriösa säljare kan gå för att bygga upp sina recensioner. Det visar också vilken stor effekt recensioner måste ha på de stora marknadsplatserna.

LÄS ÄVEN: Kundrecensioner kan vara mer värda än någonsin

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons

"Prismatchning" innebar presentkort - nu fälls Komplett

Lovade marknadens lägsta pris.

Annons
Annons
Årets julhandel kommer att omsätta 23 miljarder kronor

Årets julhandel kommer att omsätta 23 miljarder kronor

Var tredje handlar mest på nätet.

Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Helgläsning: Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Vad är egentligen Wish och hur blev de så stora i Sverige?

Ny <nobr>e-handelslag</nobr> på plats - Sverige utan tillsynsmyndighet

Ny e-handelslag på plats - Sverige utan tillsynsmyndighet

Förbudet mot geo-blocking började gälla i måndags.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader:

Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader: "The sky is the limit"

Collar of Sweden räknar med att nå en halv miljon det första året.

Systembolaget bygger egen entré för sina <nobr>e-handelskunder</nobr>

Systembolaget bygger egen entré för sina e-handelskunder

"Lastzon direkt utanför för att underlätta".

Möbeljättens bästa månad hittills - sålde för 650 miljoner

Möbeljättens bästa månad hittills - sålde för 650 miljoner

Framgångsrik Black Week tog bolaget till nytt rekord.

Annons
Annons
Tailor Store backar - omsätter 74,5 miljoner kronor

Tailor Store backar - omsätter 74,5 miljoner kronor

Nytt digitalt tillverkningssystem.

Krävdes privatdetektiv för att hitta första kunden

Krävdes privatdetektiv för att hitta första kunden

Uppskattar fortfarande butiksupplevelsen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist

The Birth Poster AB söker:

Customer Service Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta