Annons

Kunderna som vill få stopp på gratisprodukterna från Amazon

Kunderna som vill få stopp på gratisprodukterna från Amazon

2018-02-09 08:50

Kinesernas nya knep för att vinna på marknadsplatsen.

Michael Gallivan och Kelly Gallivan är ett par i USA som under de senaste månaderna fått hem lådor fyllda med varor ifrån Amazon. Problemet är att de aldrig har beställt några varor på Amazon. Paret har nu gått ut i media och CBS Boston skriver om hur Michael och Kelly gärna vill få stopp på gratisprodukterna.

- Vi vill inte ha mer. Jag vet inte ens vad det här är för något, säger Michael till CBS medan han håller upp en av varorna.

Vad är då problemet? Paketen har rullat in sedan oktober förra året och som mest har det handlat om två paket i veckan, innehållandes flera produkter tillverkade i Kina. Det har varit allt ifrån elektroniska handvärmare till mobiltillbehör.

"Verkligen bekymrade"

Paret fann förstås det hela något suspekt och när de kontaktade Amazon så berättade e-handlaren att beställningen var betalad med presentkort, vilket ska göra det svårt för Amazon att göra något åt saken. E-handlaren ville inte heller ha tillbaka varorna.

- Vi var verkligen bekymrade över det faktum att det var så skumt, säger Michael Gallivan.

Michael Gallivan forskade vidare och insåg snart att de inte var ensamma. Han ska ha hittat flera kinesiska bolag som via Amazon skickar produkter gratis till folk. Bolagen skapar också konton i mottagarnas namn och börjar sedan recensera produkterna, vilket alltså innebär att de egentligen recenserar sig själva. Och recensionerna är inte oväntat av det positiva slaget.

Annons
Annons
- De börjar recensera produkterna och sitt eget företag och ger det mycket fina recensioner, säger Michael Gallivan.

LÄS ÄVEN: Jätteproblemet med falska order leder till stämning

Falska recensioner är förstås inget nytt och jättar som Amazon och Alibaba har tidigare stämt företag som säljer recensioner. Denna nya metod i USA visar dock hur långt oseriösa säljare kan gå för att bygga upp sina recensioner. Det visar också vilken stor effekt recensioner måste ha på de stora marknadsplatserna.

LÄS ÄVEN: Kundrecensioner kan vara mer värda än någonsin

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
MEDS får bassning - hotas av vite på tre miljoner

MEDS får bassning - hotas av vite på tre miljoner

Förbjuds ge äldre subventioner från första kronan.

Annons
Annons
Adlibris startar ny e-handel - satsar på inredning

Adlibris startar ny e-handel - satsar på inredning

"Ska bli den ledande e-handelsbutiken".

Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Vill erbjuda leverans dagens efter.

Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

"Snabbaste expansionen någonsin i Blomsterlandets historia".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

"Bara början på denna förändringsresa".

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

1
Annons
Annons
Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

"Naturligt att vi behöver en ny vd".

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta