Annons

Kunderna som vill få stopp på gratisprodukterna från Amazon

Kunderna som vill få stopp på gratisprodukterna från Amazon

2018-02-09 08:50

Kinesernas nya knep för att vinna på marknadsplatsen.

Michael Gallivan och Kelly Gallivan är ett par i USA som under de senaste månaderna fått hem lådor fyllda med varor ifrån Amazon. Problemet är att de aldrig har beställt några varor på Amazon. Paret har nu gått ut i media och CBS Boston skriver om hur Michael och Kelly gärna vill få stopp på gratisprodukterna.

- Vi vill inte ha mer. Jag vet inte ens vad det här är för något, säger Michael till CBS medan han håller upp en av varorna.

Vad är då problemet? Paketen har rullat in sedan oktober förra året och som mest har det handlat om två paket i veckan, innehållandes flera produkter tillverkade i Kina. Det har varit allt ifrån elektroniska handvärmare till mobiltillbehör.

"Verkligen bekymrade"

Paret fann förstås det hela något suspekt och när de kontaktade Amazon så berättade e-handlaren att beställningen var betalad med presentkort, vilket ska göra det svårt för Amazon att göra något åt saken. E-handlaren ville inte heller ha tillbaka varorna.

- Vi var verkligen bekymrade över det faktum att det var så skumt, säger Michael Gallivan.

Michael Gallivan forskade vidare och insåg snart att de inte var ensamma. Han ska ha hittat flera kinesiska bolag som via Amazon skickar produkter gratis till folk. Bolagen skapar också konton i mottagarnas namn och börjar sedan recensera produkterna, vilket alltså innebär att de egentligen recenserar sig själva. Och recensionerna är inte oväntat av det positiva slaget.

Annons
Annons
- De börjar recensera produkterna och sitt eget företag och ger det mycket fina recensioner, säger Michael Gallivan.

LÄS ÄVEN: Jätteproblemet med falska order leder till stämning

Falska recensioner är förstås inget nytt och jättar som Amazon och Alibaba har tidigare stämt företag som säljer recensioner. Denna nya metod i USA visar dock hur långt oseriösa säljare kan gå för att bygga upp sina recensioner. Det visar också vilken stor effekt recensioner måste ha på de stora marknadsplatserna.

LÄS ÄVEN: Kundrecensioner kan vara mer värda än någonsin

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta