Lågpriskedja prismatchar sina nätkonkurrenter

Lågpriskedjan Target som räknas som den näst största av sitt slag i USA tar nu krafttag mot vad som kommit att kallas ”showrooming”. Target säger att man kommer att matcha alla priser från sina konkurrenter, både på nätet och utanför. Deras nya pris-policy ska gälla under hela 2013.

Target har matchat sina nätkonkurrenters priser under 2012 års julhandel, från den 1 november till den 16 december. Nu meddelar kedjan att de förlänger sin kampanj.

Deras nya pris-policy ska gälla hela året ut, och främst verkar man ha siktat in sig på att konkurrera med återförsäljare på nätet. Som till exempel Amazon och Walmart.com, BestBuy.com och Toysrus.com, men policyn ska även gälla lokala handlare, samt kedjans egen nätbutik Target.com.

Annons

Inte ökat försäljningen

Trots att Target matchat sina konkurrenters priser under julhandeln ska deras försäljning inte ha varit större än under samma period förra året.

Företagets VD Gregg Steinhafel säger också att antalet kunder som jämfört priser varit få. Men med tanke på deras nya policy så erkänner företaget i stort sett att konkurrensen från e-handelssajterna påverkar deras resultat.

Erbjudandet om att matcha sina konkurrenters priser ska gälla upp till sju dagar efter inköpet av varan mot uppvisande av kvitto och bevis på att en konkurrent har ett lägre pris. Enligt Targets hemsida kan man även före ett köp ”pruta” på butikens pris om man på något sätt kan bevisa att varan finns till ett lägre pris någon annanstans.

Källa: TechCrunch
Relaterade nyheter:
Tillverkare utnyttjar butikers rädsla för showrooming?
Danska butiker får panik när E-handeln vinner mark
Krig när E-handel möter Handel

Annons