Annons

Låt nätbutiken ändra fokus över dagen tipsar Klarna

Låt nätbutiken ändra fokus över dagen tipsar Klarna

2013-09-02 08:49

Att äldre e-handlar mindre än yngre har undersökningar visat. Samtidigt finns det en stor potential i att anpassa och göra det enklare för äldre att e-handla. Att få de äldre att shoppa kan också handla om rätt tidpunkt på dagen enligt betalleverantören Klarna.

Enligt en undersökning av betalleverantören Klarna står åldersgruppen 55+ för den största tillväxten inom e-handeln. De står bakom en transaktionsökning på över 30 procent jämfört med föregående år.

Enklare webbshoppar och smidigare system hjälper förmodligen denna grupps starka tillväxt.

En annan intressant sak som Klarna ser i sina siffror är hur konsumenterna handlar över dagen. Det är nämligen tydligt att äldre människor handlar tidigt på dagen medan yngre shoppar på kvällen.

- Det borde betyda att man skulle kunna anpassa butiker över dagen för att passa de olika åldersgrupperna. Ett sätt kan vara att möta åldersgruppernas preferenser genom att ändra vilka produkter som skyltas över dagen. Om du tex säljer batterier kan det vara värt att visa hörapparatsbatterier på morgonen men byta dem till babylarmsbatterier framåt kvällningen, skriver Fredrik Lennström, Klarnas öra mot e-handelsmarknaden.

Källa: Klarna

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Annons
Annons
Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Annons
Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta