Annons

Låt nätbutiken ändra fokus över dagen tipsar Klarna

Låt nätbutiken ändra fokus över dagen tipsar Klarna

2013-09-02 08:49

Att äldre e-handlar mindre än yngre har undersökningar visat. Samtidigt finns det en stor potential i att anpassa och göra det enklare för äldre att e-handla. Att få de äldre att shoppa kan också handla om rätt tidpunkt på dagen enligt betalleverantören Klarna.

Enligt en undersökning av betalleverantören Klarna står åldersgruppen 55+ för den största tillväxten inom e-handeln. De står bakom en transaktionsökning på över 30 procent jämfört med föregående år.

Enklare webbshoppar och smidigare system hjälper förmodligen denna grupps starka tillväxt.

En annan intressant sak som Klarna ser i sina siffror är hur konsumenterna handlar över dagen. Det är nämligen tydligt att äldre människor handlar tidigt på dagen medan yngre shoppar på kvällen.

- Det borde betyda att man skulle kunna anpassa butiker över dagen för att passa de olika åldersgrupperna. Ett sätt kan vara att möta åldersgruppernas preferenser genom att ändra vilka produkter som skyltas över dagen. Om du tex säljer batterier kan det vara värt att visa hörapparatsbatterier på morgonen men byta dem till babylarmsbatterier framåt kvällningen, skriver Fredrik Lennström, Klarnas öra mot e-handelsmarknaden.

Källa: Klarna

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta