Annons

Låt nätbutiken ändra fokus över dagen tipsar Klarna

Låt nätbutiken ändra fokus över dagen tipsar Klarna

2013-09-02 08:49

Att äldre e-handlar mindre än yngre har undersökningar visat. Samtidigt finns det en stor potential i att anpassa och göra det enklare för äldre att e-handla. Att få de äldre att shoppa kan också handla om rätt tidpunkt på dagen enligt betalleverantören Klarna.

Enligt en undersökning av betalleverantören Klarna står åldersgruppen 55+ för den största tillväxten inom e-handeln. De står bakom en transaktionsökning på över 30 procent jämfört med föregående år.

Enklare webbshoppar och smidigare system hjälper förmodligen denna grupps starka tillväxt.

En annan intressant sak som Klarna ser i sina siffror är hur konsumenterna handlar över dagen. Det är nämligen tydligt att äldre människor handlar tidigt på dagen medan yngre shoppar på kvällen.

- Det borde betyda att man skulle kunna anpassa butiker över dagen för att passa de olika åldersgrupperna. Ett sätt kan vara att möta åldersgruppernas preferenser genom att ändra vilka produkter som skyltas över dagen. Om du tex säljer batterier kan det vara värt att visa hörapparatsbatterier på morgonen men byta dem till babylarmsbatterier framåt kvällningen, skriver Fredrik Lennström, Klarnas öra mot e-handelsmarknaden.

Källa: Klarna

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta