Logistiken motarbetar kunden och bromsar näthandeln

Enligt en ny undersökning skulle fler svenskar handla online om leveranserna blev smidigare.

Nätkunder gillar flexibla leveranser och titt som tätt kommer nya rapporter om att konsumenterna vill kunna välja var, när och hur de får sina paket levererade. Nu visar en ny undersökning, genomförd av Claremont, att tre av fyra svenskar skulle handla mer på nätet om de hade möjlighet att välja plats och tid för leverans.

I Dagens Nyheter berättar Anders Söderman, ansvarig för affärsområdet Digitala affärer på Claremont, mer om logistikens inverkan på svensk näthandel och enligt hans åsikt hämmar den osmidiga leveransen e-handelsutvecklingen.

Annons

– Lösningen för logistiken är riktigt dålig och motarbetar konsumenten. I dag är det främst varor med hög marginal som är lätta att transportera som säljs mest på nätet, säger Anders Söderman.

Lokala centraler, inte drönare

Ett av de problem som Anders pekar på är att många leveranser sker dagtid när få är hemma, och att även om kunden inte är det, får betala för hemleverans när paketet hämtas på ett utlämningsställe. Han påpekar samtidigt att många transportbolag just nu pratar vitt och brett om drönare och självkörande bilar.

Istället vill Anders se lokala distributionscentraler där kunderna betalar för att få varor man köpt från olika företag utkörda på en viss dag och tid. Då skulle matvaror, elektronik och kläder kunna komma i samma leverans.

– Det är inte en jättedyr operation men det kräver en del investeringar. Men de rätta aktörerna borde kunna få lönsamhet i en sådan här affär. Om inte Postnord tar tag i denna viktiga fråga kommer andra aktörer att ta bollen, säger Anders Söderman.

Annons