Annons

Tusentals taxibilar bakom ny lösning för e-handelsreturer

Tusentals taxibilar bakom ny lösning för e-handelsreturer

2019-03-07 08:50

Ny tjänst ska skicka e-handelsreturerna med taxi.

Cabonline, som ska vara ett av Nordens ledande taxibolag, lanserar idag en ny e-handelstjänst vid namn Reliver. Som namnet antyder handlar det om returer inom e-handeln, som nu ska ta taxi.

- Med tjänsten Reliver kan vi nu göra livet enklare för alla som beställer på nätet och samtidigt stötta e-handelsföretagen. Våra bilar finns tillgängliga – framförallt på tider när kunderna är hemma. Vi kan snabbt vara på plats, hämta paketen och sedan effektivt leverera dem till rätt transportföretag, säger Kenneth Verlage, chef för Cabonline Sverige.

Enligt Cabonline växer efterfrågan på problemfria returer och det är alltså ett område som Reliver ska hjälpa till med.

- Med över 5 000 bilar i Norden kan Cabonline leverera returtjänsten med nationell täckning, snabbare och mer kostnadseffektivt än någon annan. Tillgången till miljöbilar gör dessutom returerna till en hållbar del av e-handelsföretagens leveranskedja, skriver Cabonline.

"Kan utnyttjas mer på kvällar och helger"

Tjänsten fungerar som så att kunden beställer hämtning via en returknapp i e-handlarens nätbutik. Kunden informeras sedan om hämtningstid via sms. En taxibil hämtar sedan returen och kör den till en lagerhub, där en ansvarig transportör kan lagerföra och registrera returen samt vid senare tillfälle returnera den till e-handlarens lager.

Annons
Annons
- Returleveranser innebär att våra bilar kan utnyttjas mer på kvällar och helger när vi normalt har lägre beläggning. Det innebär att vår tillgänglighet ökar vilket gör oss till en mer attraktiv partner för våra kunder inom offentlig och privat sektor. Därmed blir vi också än mer attraktiva för e-handelsföretagen, säger Peter Viinapuu, koncernchef för Cabonline.

Cabonline ska nu genomföra pilottester under 2019 med utvalda e-handlare.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta