Tusentals taxibilar bakom ny lösning för e-handelsreturer

Ny tjänst ska skicka e-handelsreturerna med taxi.

Cabonline, som ska vara ett av Nordens ledande taxibolag, lanserar idag en ny e-handelstjänst vid namn Reliver. Som namnet antyder handlar det om returer inom e-handeln, som nu ska ta taxi.

- Med tjänsten Reliver kan vi nu göra livet enklare för alla som beställer på nätet och samtidigt stötta e-handelsföretagen. Våra bilar finns tillgängliga – framförallt på tider när kunderna är hemma. Vi kan snabbt vara på plats, hämta paketen och sedan effektivt leverera dem till rätt transportföretag, säger Kenneth Verlage, chef för Cabonline Sverige.

Annons

Enligt Cabonline växer efterfrågan på problemfria returer och det är alltså ett område som Reliver ska hjälpa till med.

- Med över 5 000 bilar i Norden kan Cabonline leverera returtjänsten med nationell täckning, snabbare och mer kostnadseffektivt än någon annan. Tillgången till miljöbilar gör dessutom returerna till en hållbar del av e-handelsföretagens leveranskedja, skriver Cabonline.

"Kan utnyttjas mer på kvällar och helger"

Tjänsten fungerar som så att kunden beställer hämtning via en returknapp i e-handlarens nätbutik. Kunden informeras sedan om hämtningstid via sms. En taxibil hämtar sedan returen och kör den till en lagerhub, där en ansvarig transportör kan lagerföra och registrera returen samt vid senare tillfälle returnera den till e-handlarens lager.

- Returleveranser innebär att våra bilar kan utnyttjas mer på kvällar och helger när vi normalt har lägre beläggning. Det innebär att vår tillgänglighet ökar vilket gör oss till en mer attraktiv partner för våra kunder inom offentlig och privat sektor. Därmed blir vi också än mer attraktiva för e-handelsföretagen, säger Peter Viinapuu, koncernchef för Cabonline.

Cabonline ska nu genomföra pilottester under 2019 med utvalda e-handlare.

Annons