MQ lanserar vårkollektion direkt i mobilen

Företaget fortsätter utveckla omnikanalkonceptet.

Inför årets vårmode har MQ valt att testa ett nytt grepp inom ramen för sitt omnikanalkoncept. För första gången lanserar man visningen av kollektionen specifikt för mobiltelefoner.

Köp i mobilen under pågående visning

Samtidigt kan kunderna köpa plaggen direkt i mobilen - direkt under pågående modevisning.

Annons

- Visningen är filmad i stående format och direkt anpassad för iPhone-och Androidtelefoner. Genom att swipa skärmen vänster eller höger kan användaren bläddra mellan alla looks som visas och olika tryckpunkter på skärmen ger möjlighet till att se plaggen närmare eller lägga direkt i varukorgen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Ett led i omnikanalutvecklingen

MQ har tidigare vågat pröva nya metoder för att utveckla sitt omnikanalkoncept. Bland annat har man redan tidigare lanserat nya kollektioner genom att skapa en virituell catwalk och i november förra året öppnade företaget upp en flaggskeppsbutik med en speciell omnikanalhörna.

Enligt företagets marknads- och omnikanalchef Jens Axelsson är tilltaget ännu ett steg i den pågående omnikanalsatsningen.

- Vi är väldigt stolta över att kunna presentera vårt sortiment med en modevisning som så många kan ta del av. Med möjligheten att kunna interagera med visningen och köpa plaggen direkt när de visas, erbjuder vi dessutom våra kunder en innovativ och inspirerande shoppingupplevelse, säger han.

Bakom konceptet står kommunikationsbyrån Ibeyostudio som har producerat visningen och kampanjen tillsammans med Studio CA och Provide IT.

Annons