Macys E-handelssatsning i Kina kritiseras

Den amerikanska butikskedjan Macys har haft ögonen på den kinesiska e-handelsmarknaden under en längre tid. Nu har man dock bestämt sig för att ta en paus i expansionsplanerna. Samtidigt kritiserar flera e-handelsexperter deras prioriteringar för att lyckas.

Förra året investerade varuhuskedjan Macys 15 miljoner dollar i den kinesiska flash sale-sidan, Jiapin.com. Tanken var att det skulle vara startskottet på kedjans expansion i Kina och Jiapin skulle även med start i juni i år börja sälja en del av Macys sortiment, men så har det inte blivit.

Samtidigt är inte heller Oumei.com, en sajt som skapats för Macys kinesiska konsumenter, tillgänglig längre. Och nu säger butikskedjan att man lägger ner sina planer på e-handel i landet, åtminstone tillfälligt.

Annons

– Macys är mycket fascinerade av Kina men vi behöver mer tid för att utarbeta en strategi för den kinesiska e-handelsmarknaden. Vi har studerat Kina i mer än 10 år men vi måste fortsätta med att försöka räkna ut hur vi ska lyckas där, säger Karen Hoguet, ekonomichef på Macys.

Kinesiska näkunder kan dock fortsätta att handla via Macys amerikanska sajt, något som varit möjligt sedan 2011.

– Vi fortsätter att vara intresserade av en internationell expansion och säljer internationellt till mer än 100 länder via Macys.com. Vi kommer att behålla vår ägarandel i Jiapin.com och fortsätter att titta på marknaden i Kina och andra länder för att lära oss om kunder i andra kulturer, säger en talesman för Macys.

Stora skillnader mellan länderna

Men det finns flera e-handelsexperter, både kinesiska och amerikanska, som ifrågasätter Macys planer på att först börja sälja via en egen e-handelssajt istället för att öppna en butik på någon av Kinas e-marknadsplatser. Som till exempel Tmall eller JD.com.

– Macys prioriterar att bygga en egen e-handelssajt när andra västerländska aktörer väljer att sälja på en e-marknadsplats när de expanderar till Kina. Jag tror att de kommer att öppna en butik på Tmall i framtiden och det är bra sätt att snabbt lära sig hur kinesiska kunder tänker och för att minimera kostnaderna. Att bygga en webbshop är inte så svårt tekniskt, men det kräver en hel del marknadsföring. Macys bör nog också öppna fysiska butiker i Kina eftersom det är där deras styrka ligger, säger Dou Zhijian, analytiker på det kinesiska analysföretaget Neovalue.

Jim Reesing, vice vd för globala konton hos Freeborders, ett amerikanskt konsultföretag som hjälper företag med e-handel i Kina, säger också att västerländska varumärken måste förstå skillnaderna i att sälja till kinesiska och västerländska konsumenter på nätet.

– Det är långt ifrån tillräckligt att bara översätta sajterna från engelska till kinesiska. Till exempel är måttenheterna och betalningssystemet helt annorlunda. Och jämfört med amerikanska konsumenterna vill de kinesiska se betydligt mer bilder och få mer information. De gillar också att ställa många frågor till e-handlaren innan de beställer något, säger Jim Reesing.

Annons

 

Källa: Internet Retailer

Annons