Annons

Macys E-handelssatsning i Kina kritiseras

Macys E-handelssatsning i Kina kritiseras

2013-10-16 08:14

Den amerikanska butikskedjan Macys har haft ögonen på den kinesiska e-handelsmarknaden under en längre tid. Nu har man dock bestämt sig för att ta en paus i expansionsplanerna. Samtidigt kritiserar flera e-handelsexperter deras prioriteringar för att lyckas.

Förra året investerade varuhuskedjan Macys 15 miljoner dollar i den kinesiska flash sale-sidan, Jiapin.com. Tanken var att det skulle vara startskottet på kedjans expansion i Kina och Jiapin skulle även med start i juni i år börja sälja en del av Macys sortiment, men så har det inte blivit.

Samtidigt är inte heller Oumei.com, en sajt som skapats för Macys kinesiska konsumenter, tillgänglig längre. Och nu säger butikskedjan att man lägger ner sina planer på e-handel i landet, åtminstone tillfälligt.

– Macys är mycket fascinerade av Kina men vi behöver mer tid för att utarbeta en strategi för den kinesiska e-handelsmarknaden. Vi har studerat Kina i mer än 10 år men vi måste fortsätta med att försöka räkna ut hur vi ska lyckas där, säger Karen Hoguet, ekonomichef på Macys.

Kinesiska näkunder kan dock fortsätta att handla via Macys amerikanska sajt, något som varit möjligt sedan 2011.

– Vi fortsätter att vara intresserade av en internationell expansion och säljer internationellt till mer än 100 länder via Macys.com. Vi kommer att behålla vår ägarandel i Jiapin.com och fortsätter att titta på marknaden i Kina och andra länder för att lära oss om kunder i andra kulturer, säger en talesman för Macys.

Stora skillnader mellan länderna

Men det finns flera e-handelsexperter, både kinesiska och amerikanska, som ifrågasätter Macys planer på att först börja sälja via en egen e-handelssajt istället för att öppna en butik på någon av Kinas e-marknadsplatser. Som till exempel Tmall eller JD.com.

– Macys prioriterar att bygga en egen e-handelssajt när andra västerländska aktörer väljer att sälja på en e-marknadsplats när de expanderar till Kina. Jag tror att de kommer att öppna en butik på Tmall i framtiden och det är bra sätt att snabbt lära sig hur kinesiska kunder tänker och för att minimera kostnaderna. Att bygga en webbshop är inte så svårt tekniskt, men det kräver en hel del marknadsföring. Macys bör nog också öppna fysiska butiker i Kina eftersom det är där deras styrka ligger, säger Dou Zhijian, analytiker på det kinesiska analysföretaget Neovalue.

Jim Reesing, vice vd för globala konton hos Freeborders, ett amerikanskt konsultföretag som hjälper företag med e-handel i Kina, säger också att västerländska varumärken måste förstå skillnaderna i att sälja till kinesiska och västerländska konsumenter på nätet.

– Det är långt ifrån tillräckligt att bara översätta sajterna från engelska till kinesiska. Till exempel är måttenheterna och betalningssystemet helt annorlunda. Och jämfört med amerikanska konsumenterna vill de kinesiska se betydligt mer bilder och få mer information. De gillar också att ställa många frågor till e-handlaren innan de beställer något, säger Jim Reesing.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Annons
Annons
Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Annons
Annons
Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta