Annons

Många påminnelser med digitala fakturor

Många påminnelser med digitala fakturor

2018-10-15 09:27

Kunderna vill inte ha dem på posten.

TT rapporterade i helgen om att många missar sina digitala fakturor i mejlkorgen. Enligt Svea ekonomi så ska de skicka ut tre gånger så många påminnelser för digitala fakturor, jämfört med de som går ut via traditionell post.

- Digitala fakturor är väl ett önskemål från både kunder och företag som vill slippa distributionskostnader. Konsekvensen blir dock att det blir mer påminnelser, säger Lennart Ågren, vd på Svea ekonomi, till TT.

"Ytterst få valde pappersfaktura"

Enligt Klarna ska kunderna fram till för någon månad sedan haft valet att fortfarande få fakturorna via post, men intresset ska inte ha varit stort för den distributionsformen.

- Ytterst få valde pappersfaktura varför vi till slut inte såg något behov av den tjänsten, säger Johan Gustafsson, pressansvarig på Klarna.

Både e-handlare och kunder sägs vilja ha digitala fakturor men det leder alltså till fler påminnelser, fler klagomål hos Konsumentverket och fler fall hos Kronofogden, som rapporterar om ökade fall kopplade till både Klarna och Qliro. Betalningsförelägganden från dessa företag ska ha ökat från 13 000 första kvartalet i fjol, till 20 000 under Q1 2018.

Annons
Annons

"Svårt att tala om ett växande problem"

Att det skulle vara ett växande problem är dock inte nödvändigtvis fallet. Detta eftersom e-handeln växer så pass mycket.

- Det är svårt att tala om något växande problem - ökningen av antalet anmälningar kan också vara en effekt av bolagets och e-handelns expansion, säger på Anna Hult på Konsumentverket.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta