Marknadsplatsen för snygga saker lanseras idag

För ungefär en månad sedan intervjuade vi Anton Johansson som är VD för Osom. En ny tjänst för begagnathandel som skall erbjuda en upplevelse utöver det vanliga. I dag lanseras appen, som är den centrala delen i Osom, i App Store för iPhone.

Senast igår berättade vi om ännu en tjänst som vill skaka om begagnatmarknaden. Osom är alltså inte ensamma om att vilja göra något nytt bland jättar som till exempel svenska Blocket, eller amerikanska motsvarigheten Cragislist.

Osom har dock valt en tydlig nisch i den enorma begagnathandeln. Tjänsten som anspelar på ordet awesome (fantastisk) ämnar att erbjuda ett snyggare sätt att sälja saker. De har sett Instagram och Pinterests framgångar och satsar på att alla inte vill sälja på "fula" marknadsplatser.

Annons

- Vi tittade på den mobila handeln och insåg att ingen hade gjort det Osom ännu. Så vi började fundera på användarupplevelser vi verkligen älskade i våra smartphones och den allra bästa vi hittade var Instagram. Det är hur vi kom på idén - en mobil marknadsplats med ett gränssnitt som ser ut som Instagram. Osom är Instagram möter Craigslist/Blocket, säger Anton Johansson, VD och medgrundare.

Svensk startup med internationellt fokus

Osom grundades i Stockholm av Anton Johansson, Marcus Svensson och Björn Fant. En trio med erfarenheter ifrån tjänster som Twingly, Videoplaza, Headler och Viaplay. Björn är produktansvarig och han tror att Osom nu ger ett hem åt snygga begagnade föremål.

- Unga, aktiva säljare gillar inte att sälja vackra föremål med hjälp av traditionella marknadsplatser, som för att vara ärlig är ganska fula. När det kommer till inspirerande och emotionell shopping, vilket Osom och Pinterest är bra exempel på, annonserar folk endast ut sina grejor där de ser bra ut, och om deras vänner är där och kan se dem. Vi har byggt en snygg social marknadsplats för vackra saker, så de äntligen har ett bättre hem, säger Björn Fant, grundare och produktansvarig.

Osom skall som sagt gå att nå i Apples App Store med start idag, och enligt Anton är andra plattformar prioriterade. De skall även bygga in direktbetalning mellan säljare framöver. Appen lanseras globalt men de koncentrerar sig just nu på Sverige, Tyskland och Storbritannien.

Vilken av dessa nya mobila marknadsplatser för begagnat gods som kommer att få fotfäste får tiden utvisa. Osom har dock stora planer och ett internationellt fokus. Det ska bli intressant att se om folk köper idén med en välpolerad marknadsplats för snygga saker.

 

Läs även intervjun: Kan Osom skaka om begagnatmarknaden?

Annons

Några skärmdumpar från Osom:

Annons