Medvetna konsumenter har blivit på modet

Närodlad och ekologisk mat har varit på tapeten ett tag, nu börjar även det ekologiska och etiska modet få fart. Medvetna konsumenter gör att det etiska modet är på frammarsch och ger det snabba modet allt större konkurrens.

Konsumenter blir allt mer medvetna om hur deras konsumtionsval påverkar miljö och arbetsvillkor, och etiskt medvetna konsumenter har blivit ett allt tydligare och större marknadssegment. Något som lett till en stigande trend med modeföretag som tillverkar kläder och accessoarer som inte bara är på modet och prisvärda, utan även etiska.

Ett svenskt företag som vi nämnt tidigare är Globalizaton Store och utanför Sveriges gränser finns det en hel del att välja mellan. Ett av dem är den nystartade amerikanska nätbutiken Zady, som säljer herr- och damkläder, men även hem- och kontorsmaterial.

Annons

Fokus ligger på handgjorda produkter från småskaliga hantverkare, både i och utanför USA. Från start har man cirka 35 olika varumärken i butiken där den gemensamma nämnaren är att alla produkter tillverkas i länder med säkra arbetsmiljölagar.

Innehållet mycket viktigt

På varje produktsida finns en rad olika märken som identifierar produkter som är handgjorda eller tillverkat av lokalt material eller lokala tillverkare. Produktsidor kommer även att innehålla berättelser och fotografier som ger en djupare inblick i skapandet av plaggen.

– Innehållet är nyckeln och en mycket viktig del. Det finns berättelser för varje enskild produkt som vi skapar. Innehållet måste verkligen tala till våra läsare och den medvetna konsumenten, säger Soraya Darabi, en av sajtens medgrundare.

Deras viktigaste kunder är urbana män och kvinnor i 20 och 30-årsåldern och Darabi tror att marknaden är "riktigt stor". Den medvetna konsumismen är på framfart och inte bara i USA. Även Australien, Frankrike, England och Japan, är marknader som är mogna för denna typ av mode enligt Darabai.

– Tiderna förändras, till och med Walmart säljer ekologiska livsmedel nu för tiden.

Källor: TechCrunch, Mashable

Annons