Minijoy testlanserade – omsatte en miljon på två månader

Satsar allt på sociala medier.

Den 14 november 2018 skulle den nya e-handeln Minijoy smyglanseras för att testa funktioner och system, men plötsligt började trafiken på sidan att ta fart och order började trilla in. 

De två delägarna Behzad Rahimi och Said Saharkhiz bestämde sig då för att lansera sajten tidigare än planerat. Samtidigt som beställningarna kom in, fick de då göra allt det som de egentligen skulle göra innan lansering. Bland annat att arbeta aktivt med finjusteringar på sajten, jobba på att bygga ett bredare sortiment med fler leverantörer samt skapa content till de sociala kanalerna. 

Annons

- För mig är detta helt magiskt och jag vet inte många företag som lyckats så snabbt på detta vis. Vi startade som sagt i november, och har utan någon större insats ännu lyckats omsätta cirka en miljon kronor. Detta leder oss till en aggressiv budget för 2019. Nästa år kommer vara året vi kommer att bevisa vår affärsmodell och snabbt ta marknadsandelar, säger Said Saharkhiz, VD och Delägare på Minijoy, till Ehandel.se.

Erfarna e-handlare

Duon, Behzad Rahim och Said Saharkhiz, är dock inga oerfarna e-handlare. De startade sitt första företag för tre år sedan, när de fick exklusiv distributionsrätt till ett varumärke vid namn Baby Brezza från USA, som sedan dess växt ordentligt på den svenska marknaden.

I takt med Baby Brezzas framgång började de få in ett flertal förfrågningar från olika utländska varumärken, som ville komma in på den skandinaviska marknaden via dem. Samtidigt visade kunderna intresse av att köpa direkt från Behzad och Said. Då bestämde de sig för att starta den nya e-handel Minijoy.

- Det som startade Minijoy var att vi, efter att ha varit i branschen under ett par år, såg en lucka på marknaden hos befintliga återförsäljare och kring kundupplevelsen, berättar Behzad Rahimi, Delägare & Inköpschef på Minijoy, till Ehandel.se.

Deras hemliga vapen: Livstidsgaranti

Det som gör dem unika, är enligt delägaren Behzad Rahimi, att de erbjuder livstidsgaranti på alla sina produkter. Många stora etablerade aktörer inom barn- och babybranchen håller på att försvinna eller tappar i sin omsättning, ofta på grund av att de inte hänger med i marknadens utveckling när det kommer till digitalisering och kundupplevelse, menar Behzad Rahimi.

- Vårt mål är att erbjuda trygghet till alla våra kunder. Trygghet för oss innebär många saker, men en av dem är livstidsgaranti på samtliga produkter som säljs via Minijoy. Det ställer höga krav på våra varumärken och produkter vi säljer, säger Behzad Rahimi.

Sociala medier - en viktig faktor 

Något som Minijoy också satsar mycket på, och som enligt dem har bidragit till nätbutikens snabba tillväxt, är deras marknadsföringsstrategi som fokuserar på sociala medier.

- Vi satsar väldigt mycket på vår varumärkeskännedom, och jobbar hårt på vår influencer marketing då vi har sett en tydlig trend inom tillväxten och effekten av marknadsföring via sociala medier, i jämförelse mot tidningsannonser eller tv-reklam. Den flexibilitet som vi får av marknadsföring via sociala medier gör att vi kan vara snabba och effektiva när det kommer till uppföljning och trender, säger Behzad Rahimi och tillägger:

Annons

- Vi har idag en egen influencerpool med cirka 200 egna influencers och har två heltidsanställda som jobbar uteslutande med våra kanaler på sociala medier.

Vill expandera till grannländerna

De två delägarna ser ambitiöst på framtiden, och fokuserar just nu på att se till att systemen kan hantera den snabba tillväxten. Trots att det just nu går bättre och snabbare än de räknat med, vill de inte nöja sig, och sätter istället upp högre mål. Planer finns även på att expandera internationellt. 

- Vi befinner oss i en ganska stark tillväxtfas där vi tar marknadsandelar och har en utmaning att internt och systematiskt växa i samma takt. Samtidigt börjar vi få en rullande omsättning och en fungerande näthandel, därför måste vi också bibehålla servicegraden både inom logistik och inom eftermarknad. Våra funktioner i bolaget måste också således växa i samma takt som bolagets omsättning, berättar en av delägarna, Said Saharkhiz.

Hur ser framtiden ut för Minijoy? 

- Vi befinner oss i en bransch som ständigt förändras och utvecklas, vilket är en möjlighet för oss eftersom att vi är nytänkande, har koll på marknadstrender och satsar väldigt mycket på kundupplevelsen. Vi är därför övertygade om att vi, inom 5 år, kommer att vara en av de största aktörerna på marknaden i Sverige, och har expanderat till våra grannländer, säger Said Saharkhiz.

Annons