Annons

Nätbutiken Roliga Prylar skiljer sig ifrån sitt lager

Nätbutiken Roliga Prylar skiljer sig ifrån sitt lager

2013-07-03 15:08

Roliga Prylar som i april meddelade att de satsade mot 100 miljoner med ny ägare slänger nu ut sitt lager. Butikens grundare, Dan Nilsson, har tidigare varit skeptisk till tredjepartslogistik men nya mål har tvingat fram en lagerflytt.

I april i år gick e-handelsfonden Net Departo in som majoritetsägare i den svenska nätbutiken RoligaPrylar.se. Samtidigt meddelade de sina nya mål för butiken och en stundande expansion på den nordiska marknaden.

Bakom e-handelsfonden står bland annat logistikföretaget Logents grundare och det är Logent som nu tar över nätbutikens lager.

Dan Nilsson, Roliga Prylars VD, har tidigare kritiserat och motsatt sig tredjepartslogistik. Men de nya målen har tydligen fått honom att se annorlunda på lagersituationen.

Dan Nilsson- Tredjepartslogistik innebär ett sätt för oss att kunna nå våra nya mål - att expandera och öka vår omsättning till 100 miljoner inom en treårsperiod. Samtidigt som jag alltid ansett att det är mest lönsamt och flexibelt att sköta lagerhanteringen själv, så har vi genom beräkningar och diskussioner insett att så inte längre är fallet, förklarar Dan Nilsson.

En större kostnad

Beslutet att koppla loss lagret ifrån verksamheten ska ha varit svårt. Roliga Prylar ska länge haft sitt hjärta i lagret skriver företaget.

- Även om förändringen innebär större lagerkostnad för företaget, så kommer det i slutänden att löna sig på andra sätt. Nu kan vi istället fokusera på att satsa hårt på att bli stora inom e-handel på den nordiska marknaden, säger Dan Nilsson.

Dan meddelar även att de går in i Danmark inom några veckor och lite längre fram väntar Finland och sedan Norge. En expansion som det nya lagret skall möjliggöra.

Om lagerflytten visar sig vara en bra idé får vi nog kvitto på under julhandeln. Vilket är en mycket intensiv tid för lagret hos present- och prylbutiker som Roliga Prylar. Vi ställde även en fråga till Dan Nilsson om hur ägarsituationen påverkat beslutet:

Hur har Logents grundares delaktighet i Net Departo påverkat beslutet att flytta lagret? Fick ni specialpris på tredjepartslogistiken?

- Jag har inte fått detta beslutat över mitt huvud, jag kunde fortsatt drifta vårt eget lager om jag hade trott att det var det bästa för Roliga Prylar. Vi gjorde en analys av nuläget och läget om 2-3 år om vi når önskad tillväxt och insåg att antingen får vi vara experter både på logistik och försäljning, eller välja ett av områdena. Jag bedömde då chanserna att lyckas som högre om alla i bolaget är experter på det de jobbar med. Vi har förhandlat på egen hand. Inga specialpriser alltså som jag inte hade fått utan nya ägare, säger Dan Nilsson.

Vi bad samtidigt om några bilder ifrån flytten och ni finner dem här nedanför:


Det gamla bulklagret tömt


Det gamla plocklagret tömt


Det nya lagret hos Logent


Jocke på Roliga Prylar var ansvarig för flytten


Hyllor på nya lagret


Flyttlådor packas upp

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Joel
2013-07-03 15:35

Jag är mycket skeptisk till att lägga ut denna typ av lager på tredjepart, där mycket kunskap sitter i produkterna och att kunna gå ut och klämma och känna på dem för att svara på mail från kunder etc.

Får lagergubbarna flytta med till det nya lagret? Isåfall behåller ni ju närheten mellan kundtjänst och lager och då behöver det ju inte bli så dumt :)

Jag gillar ordningen i det nya lagret iaf!

Dan
2013-07-03 15:43

Det är en viktig bit helt klart, men det är invägt när vi tog beslutet. Sen om det är rätt eller fel får vi väl se i framtiden. Jag känner mig 100% säker på att vi tagit rätt beslut i alla fall.

Vi kommer inte ha någon egen personal på lagret, alla kommer jobba med andra arbetsuppgifter på kontoret. Dock jobbar vi väldigt tätt med lagerpersonalen så det blir inte så stort "avstånd" som man kanske är rädd för.

Själv tycker jag inte det är en självklarhet med outsourcing, men det är en stor fördel när man jobbar med stora säsongsvariationer då hela kostnadsbasen blir rörlig istället för fast (lokal som klarar högsäsong, men står tom i lågsäsong, skiftledare som har att göra i högsäsong men är 50% utnyttjade i lågsäsong eller jobbar med saker de inte är experter på, hyllor, värme, kollektivavtal, skalfördelar i fraktavtal, flexibilitet i bemanning där vi inte betalar för folk som inte presterar osv.

Men det var inget lätt beslut alls. Båda upplägg har för- och nackdelar.

Kodmyran
2013-07-03 17:10

Jag tror du gör helt rätt Dan, jag har bara gott att säga om tredjepartslogistik, och vi har kört det ett tag som du vet :-)

GregerA
2013-07-03 17:23

Med tanke på de stora tillväxtmål ni har, så gäller det nog att fokusera på att sälja. Så att lägga ut logistiken är i alla fall bättre än att lägga ut försäljningen.
Hur har det påverkat er webshop, och eventuella övriga system? Har ni fått göra någon anpassning för att kunna få in ordern i Logents VMS, eller jobbar de i ert system?

Dan
2013-07-03 17:43

@Katrin hehe!

@Greger

Ja, det är lite så jag ser på det också. Bra frågor. Vi har ett eget "WMS" som vi kommer köra kvar i under detta året, men sedan är planen att byta till ett mer standardiserat system som exvis OnGoing.

Vårt system är "ok" men inte direkt det vassaste på marknaden, men det är en ganska stor process att integrera ett WMS om man ligger på egen plattform och i år fokuserar vi istället på att fixa säljdrivande saker.

Nicklas
2013-07-03 19:21

Det var faktiskt oväntat att du lägger ut ditt lager, men det ska bli kul att höra dina erfarenheter av det efter jul.

Ulf Liljankoski
2013-07-05 16:15

Jag tror absolut att det kan vara en god idé. Själv förespråkar jag likt flera andre i kommentarerna att själv ha lager, "kläm och känn"-tekniken, och den kunskap man har om varje produkt man möter i sitt lager. Har tidigare testat en del dropshipping och det som oftast skapat problem i sådana sammanhang är leverantörernas godtycklighet när det gäller att skicka likvärdiga produkter till kunden utan att höra av sig till mig webbutiken först.
När det kommer till leverantörer med god kännedom om sitt lager och att kunna gå ner i lagret och kolla, levererar dessa ett bättre kvalité i form av kunskap och service, och har lättare att lösa eventuella problem.
Samtidigt känner jag att den finns en viss gräns för denna kunskap. Ju större man blir och ju fler anställda man har på lagret samt beroende på hur ofta lagerpersonalen byts ut så späds kunskapen och servicen ut, samt om man har ett inte allt för stort lager där man redan känner sina produkter men inte tid eller intresse att själv packa, då kan man nog lika gärna köra tredjepartslogistik och hålla en "normal" servicegrad.
"Kläm och känn"-tekniken kan man lösa med prover hemma (om man känner för det) och hoppas på att man har samma produkt på lager.
Vill man senare även erbjuda "högre" servicegrad på leverans/lager kan man alltid plocka hem lagret igen när tiden är inne.

@dan
Hoppas på en rapport i framtiden kring hur det fungerar! :)

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta