Nätvaruhuset Meinto tar sitt koncept till USA

Modevaruhuset Meinto som samlar fysiska butiker under samma tak på nätet har nu tagit sitt koncept till den amerikanska marknaden. Varuhus är ofta en bra idé då flera butiker vill gå samman och utnyttja sin gemensamma dragkraft och dela på kostnader. Problemet är att nätet inte alltid fungerar på samma sätt.

Meinto verkar dock ha ett team bakom själva sidan som sköter webbdelen och sedan ansluter de fysiska butikerna. Deras webshop ser bra ut och verkar locka många butiker att börja sälja via dem. Över 200 svenska butiker skall finnas representerade på Meinto.se i dagsläget. De är dock relativt nystartade, i Sverige, och har endast varit igång sedan den 8 maj i år.

Annons

Meinto skriver följande i ett pressmeddelande:

"meinto.se fungerar som ett samarbete butiker emellan för att nå konsumenter online och butikerna får via meinto.se hjälp med det administrativa, fotografering av produkter, betalningslösningar och allt annat som hör en framgångsrik webshop till. På meinto.se samlas butiker med olika inriktning, och produkter och det gör att konsumenter där både kan hitta de stora, kända varumärkena såväl som ovanliga produkter."

Meinto driver nätbutiker i Sverige, Danmark och Norge och öppnar nu även Meinto.com som har sin bas i USA men riktar sig till hela världen. Koncernchefen, Morten Larsen, säger att han är mycket nöjd med intresset som har visats av lokala butiker i Florida, där de nu har ett kontor. Christian Skoglund, VD på Meinto.com, har höga ambitioner kring den nya nätbutiken:

- Florida och speciellt Miami har en shopping-kultur som är mycket lik den kultur som vi har i Europa, med många mindre enskilda butiker. Detta är en perfekt grund för vårt koncept och därför är våra ambitioner inte det minsta blygsamma, säger Christian Skoglund.

Vi har inte hittat några siffror på hur bra det går för Meinto men det verkar vara stora krafter bakom med tanke på hur många anställda de har på varje sida och hur många butiker som ansluter sig i varje land. Företaget ser ut att ha startats i Danmark 2009 med en snabb utveckling inom Norden. Deras namn i Danmark och Norge, vilka var de första marknaderna, är Miinto.dk och Miinto.no men i Sverige fick det alltså bli Meinto vilket nu verkar bli det globala namnet. De ser även ut att vara på väg att öppna en nätbutik i Nederländerna vilken får namnet Meinto.nl.

Vi tycker helt klart att konceptet är intressant och önskar att vi kunde finna några siffror på hur bra det går finansiellt för dessa nätvaruhus och om det ligger något riskkapital bakom.

 

Källa: press (1)(2)(3)
forumet

Annons

Annons