Nådde 10 miljoner på 3 år – nu siktar de på att dubbla

Intar resten av Norden om en månad.

David Wiberg har ett talande sätt att beskriva sin och barndomsvännen Victor Sundströms gemensamma e-handel.

- Man kan få in så många växtskämt att det är löjligt, konstaterar han i ett mejl till redaktionen.

Annons

Växande intresse slutade med e-handel

Butiken ifråga heter Hackspecialisten.se och produkterna är alltså främst häckväxter. Och sådant finns det en ökande efterfrågan på bland folk som näthandlar, menar David Wiberg.

- Vi börjar växa stadigt i en ny spännande tid för trädgårdsbranschen där e-handel med växter börjar växa rejält.

För killarnas del har intresset för trädgårdsväxter funnits länge. Redan 2008 jobbade Victor Sundström i sin pappas trädgårdsföretag, som har 30 år på nacken. David Wiberg å sin sida hade själv jobbat med e-handel och hade också börjat få upp ögonen för trädgårdsprodukter efter att ha extraknäckt som trädgårdsskötare på olika kyrkogårdar i hemtrakterna i Huddinge. 

- Vi gjorde slag i saken en kulen vinterkväll 2012. På ett lokalt litet café i Huddinge bestämde vi oss för att påbörja en e-handelsatsning med växter, beskriver vännerna på hemsidan.

Ska gå från 10 till 20 miljoner

När e-handeln till slut öppnade 2014, gick det dock snabbt uppåt. Redan under det första året omsatte företaget två miljoner och tre år senare, alltså under 2017, nådde de tio miljoner.

Och i år är målet att dubbla fjolårets resultat.

- I år förväntar vi oss att landa på cirka 20 miljoner kronor, då vi gör stora satsningar, skriver David Wiberg. 

För att lyckas står en kraftig expansion på schemat. Resten av Norden ska nu intas och från och med den 1 april ska e-handlaren finnas tillgänglig även för finska, danska och norska kunder.

Annons

Öppnar e-handel för B2B-kunder

Senare under året kommer Häckspecialisten att öppna en e-handel även för B2B-kunder.

- I år kommer även företagskunder att kunna lägga sina beställningar direkt på hemsidan, i stället för att kontakta oss med offertförfrågningar. Detta inför vi för att bespara dem tid till sina projekt. Det är hysteriskt mycket att göra under högsäsongen för alla i den här branschen och då vill vi kunna hjälpa företagare att köpa in växter på ett snabbt och enkelt sätt så att de kan fokusera på sina kunder och projekt.

Får ny hemsida idag

Sortimentet till de svenska kunderna ska också utökas kraftigt under året. Företaget kommer bland annat att börja sälja trädgårdsmaskiner. Från och med idag lanseras dessutom en ny version av den svenska hemsidan.

- En ny version av svenska hemsidan kommer att publiceras idag, den andra mars, avslutar David Wiberg.

Annons