Annons

Nätet kan bli arenan när Sporthandeln gör upp

Nätet kan bli arenan när Sporthandeln gör upp

2012-09-27 08:01

Att det pågått ett priskrig inom hemelektronik är det få som missat. Nu verkar det som om det kan komma att ske något liknande inom sporthandeln. Allt fler aktörer på marknaden ökar konkurrensen, nätet och e-handeln kan bli slagfältet som avgör kampen.

Fortfarande har de stora butikskedjorna Stadium, Intersport och Team Sportia en stor andel av marknadens cirka 20 miljarder. Men konkurrensen hårdnar och det poppar upp nya aktörer med jämna mellanrum som alla vill ha sin bit av kakan. Usports, XXL Sport & Vildmark och Sportamore för att nämna några.

Enligt en artikel i Svenska Dagbladet är sport och fritid den sektor som växer snabbast av e-handelsbranscherna och det är där de stora tillväxtmöjligheterna för sporthandeln ska finnas. Men i dagsläget är det endast Stadium av de ”tre stora” som har en fungerande e-handel, även om Intersport planerar att ha sin ”up and running” nu i höst.
– Det är ganska komplext, allt ska funka ihop, både teknik och logistik, så det har tagit tid. Men nu är Intersport moget för detta, säger Anders Dahlberg e-handelschef på Intersport om varför det tagit sådan tid att få igång en näthandel.

Försäljning i flera kanaler

Enligt Jonas Arnberg på HUI finns det en risk med att vänta för länge med sina e-handelssatsningar. Men de etablerade aktörerna har med sina fysiska butiker en fördel jämfört med sina konkurrenter som bara finns på nätet.
– De är välkända och kan till exempel erbjuda utlämning och byte av varor i butik. En fysisk närvaro kan också bidra till att göra kunderna trygga, säger Jonas Arnberg.
Något som även Intersports Anders Dahlberg är övertygad om. Enligt honom är efterfrågan från konsumenterna stor när det gäller att tillhandahålla flera olika försäljningskanaler.

Utländska aktörer

För inte så länge sedan fick vi reda på att Sportamore planerar att kliva in på börsen. De planerar också en nyemmission som ska ge 50 miljoner kronor. Pengar som ska användas för att ta ytterligare marknadsandelar i Sverige, men även för att expandera till Norge, Danmark och Finland.

Men likaväl som svenska företag expanderar utomlands kommer det även hit utländska aktörer som vill ta marknadsandelar. Men vi svenskar föredrar inte oväntat trygghet och vi är enligt Arnberg fortfarande ganska lokala när det gäller e-handel.
– Annars skulle ju alla handla på tyska sajter som har de lägsta priserna redan i dag. Men på sikt kan detta absolut ändras, säger Jonas Arnberg.


Källa: SvD

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta