Nelly och NA-KD satsar på studentrabatt efter studenten

"Det kan dröja ett tag innan det märks i lönekuvertet".

Studentkortet Mecenat utökar nu sin verksamhet till att även inkludera dem som är klara med sina studier. Dessa kallar man “young professionals” och de ska nu få rabatter som de ska “känna igen” ifrån sin studietid.

LÄS ÄVEN: Nytt avtal ger e-handlare en miljon potentiella kunder

Annons

Mecenat Alumni heter konceptet, som ABS Wheels för övrigt var tidiga med att hoppa på i förra veckan. Precis som vi tidigare meddelat handlar det dock inte om någon studentrabatt livet ut, utan programmet gäller i tre år efter avslutade studier. En period under vilken då man ännu inte sägs ha cashat in på sin utbildning.

- För många av våra Young Professionals så är första jobbet efter utbildning en traineeplats, instegsjobb eller vikariat. Ibland kan det dröja ett tag innan det märks i lönekuvertet att man har satsat tid och pengar på en utbildning. Under den övergångsperioden erbjuder vi utvalda rabatter för att de ska kunna täcka de kostnader som uppkommer i denna spännande tid, säger Jonas Levin, VD på Mecenat AB.

E-handlare verkar gilla konceptet och utöver ABS Wheels så ska flera jättar som Nelly, Babyshop, CDON, NA-KD, Boozt och Lensway erbjuda rabatter till dessa alumnis.

NA-KD extra populärt

Vid lanseringen kommer cirka 600 000 tidigare Mecenatstudenter att erbjudas tillgång till Mecenat Alumni. Närmare 90 procent av målgruppen är 20-35 år och 58 procent är kvinnor, meddelar företaget.

När Mecenat under förra året släppte siffror ifrån Black Friday stod det klart att bland annat NA-KD var mycket populärt bland studenterna, då deras försäljning ökat med 2 650 procent via Mecenat jämfört med året innan.

Annons