Norsk leksaksjätte storsatsar på e-handel i Sverige

Har rekryterat chef från Lekmer.

Den svenska barn- och babybranschen på nätet har varit ganska turbulent under de senaste åren. Inte nog med att det råder en tuff konkurrensen bland de många mindre aktörer som har gett sig in i branschen, tidigare i år köpte Babyshop upp Lekmer och skaffade sig därmed en dominant ställning på marknaden.

LÄS ÄVEN: Babyshop köper Lekmer

Annons

LÄS ÄVEN: Babyboom bland barn- och babybutiker på nätet 

Det är dock inget som avskräcker norska Barnas Hus, som nu expanderar med en svensk e-handel. Bolaget, som beskriver sig själva som “Norges ledande fackhandelskedja för barn och babyprodukter”, har nyligen vänt till ett positivt resultat och menar helt enkelt att nästa år är ett bra tillfälle att satsa i Sverige.

- Efter ett par år med förlust har vi nu gjort både stora och små förändringar i Norge. Genom långsiktigt arbete har vi fått kontroll över vår verksamhet och har vuxit i en utmanande bransch de senaste åren. Vi är nu rustade för att göra en rejäl satsning på den svenska marknaden, samt för att växa och att stärka vår position på den skandinaviska marknaden, säger Barnas Hus vd Lasse Erik Moen i ett pressmeddelande.

Ska sälja ett Sverige-anpassat sortiment

Den svenska e-handen barnenshus.se lanseras först någon gång under sommaren eller hösten 2018, men redan nu har företaget laddat upp med svensk personal och kontor i Göteborg och Stockholm.

- Vi har identifierat en nisch på den svenska marknaden, som vi tycker är perfekt. Vi kommer att erbjuda kunderna ett spännande och noggrant utvalt sortiment som är anpassat till Sverige, med kompetenta och serviceinriktade medarbetare som känner till marknaden för barn- och babyprodukter, säger Gøril Solheim, marknads- och företagsutvecklingschef på företagets norska kontor.

Bland de nya medarbetarna finns Ulrika Magnusson, som blir sälj- och kategorichef på Barnashus.se. Hon kommer närmast från Lekmer.se, där hon arbetade som inköpsansvarig.

- Efter nästan 25 år i branschen och flera år inom e-handel så vet jag vad den svenska konsumenten vill ha. Nu får jag chansen att vara med att bygga upp det från grunden, vilket känns oerhört spännande. Fokus blir kvalité i alla steg och att bygga ett varumärke som associeras med trygghet och kompetens, för dagens och framtida föräldrar, säger Ulrika Magnusson i en kommentar.

Öppnar logistikcenter i Jönköping

Barnas Hus har för närvarande en fysisk butik i Sverige. Den heter Gränsens Barn och ligger i Strömstad, nära den norska gränsen. I samband med att företaget öppnar svensk e-handel kommer butiken dock att profileras om till Barnens Hus.

Annons

Företaget kommer också att etablera ett logistikcenter i Jönköping under det kommande året.

- E-handel handlar i princip om en välfungerande logistiklösning, att kunna leverera en produkt från A till B på ett så bra sätt som möjligt. Dagens konsumenter ställer höga krav och för att skapa den bästa möjliga kundupplevelsen måste vi se till att logistiken fungerar och det vet vi om. Därför väljer vi att investera i ett eget logistikcenter, säger Lasse Erik Moen.

Majoriteten av BH Nordics aktier ägs av den norska koncernen HTS Hans Torgsen och Sønn AS, som under förra året omsatte omkring 800 miljoner norska kronor.

Annons