Annons

Nosto gav resultat för både liten och stor E-handlare

Nosto gav resultat för både liten och stor E-handlare

2014-09-05 15:42

Finska Nosto och deras rekommendationsmotor verkar ge flera e-handlare en skjuts i försäljningen. Nu rapporterar även Outnorth om ökad konvertering och bättre genomsnittligt ordervärde efter att man implementerat Nosto. Samtidigt berättar en lite mindre e-handlare om ett lyckat test.

Helsingforsbaserade Nosto Solutions som tagit fram en plattformsoberoende rekommendationsmotor, har fått en del uppmärksamhet här på Ehandel.se.

På senare tid har det även börjat dyka upp lite siffror på hur pass bra den egentligen fungerar. I maj berättade vi om hur Babyshop ökat konverteringsgraden, det genomsnittliga ordervärdet och de totala intäkterna. Nu vittnar Outnorth om ett liknande resultat.

– Nosto erbjöd en lösning som passade oss väl, både utifrån ett funktionsperspektiv där vi får en funktionalitet som ökar konvertering men även vad gäller implementation och användarvänlighet där det gick otroligt snabbt att implementera, säger Ola Svensson, Marknadsföringschef på Outnorth.

Konverterade 64 procent bättre

För att höja webbutikens effektivitet och för att väcka intresse hos återkommande besökare lades det upp personliga rekommendationer på hemsidan med bland annat de senast bläddrade produkterna.

På produktsidorna placerades automatiska merförsäljningselement för att hjälpa kunder hitta passande eller relaterade produkter, och på kategorisidorna placerades ett rekommendationselement med de populäraste kampanjprodukterna i kategorin för att inspirera kunder till spontana inköp.

Något som verkar gett resultat. Bland annat visade det sig att kunder som klickade på rekommendationer från Nosto konverterade 64 procent bättre och hade 10 procent bättre genomsnittligt ordervärde. De tillbringade samtidigt mer tid på sajten, 96 procent, och bläddrade bland 157 procent fler produkter.

Med Babyshop och Outnorth har vi nu fått se hur Nostos rekommendationer fungerar för större e-handlare. Men hur funkar de då för de lite mindre. Nyligen gjorde Katrin ”Kodmyran” Lundgren ett test i sin dåvarande butik Gardenhome.se.

Kan vara värt att prova

Testet pågick i tre månader och startade i maj, mitt i brinnande högsäsong för att resultatet skulle bli så relevant som möjligt. Nostos rekommendationer placerades på produktsidan, kategorisidan och på förstasidan i stället för butikens egna som man kört med tidigare.

– Första veckorna var otroligt spännande, försäljningen sköt i höjden rejält, efter några veckor lugnade det dock ner sig och vi fick ungefär 12 procent mer försäljning med Nosto än utan (bättre konvertering). Ordervärdet blev cirka 19 procent högre på nostokunderna än de som körde utan nosto, och på en månad tjänade vi mellan 15-20 000 kronor mer, skriver Katrin Lundgren här på Ehandel.se.

Hon märkte även att butiken sålde mer av de varor som tidigare inte sålt så bra. Katrin tror att det beror på att kunderna lättare hittade andra typer av varor än de brukat köpa tidigare tack vare Nosto. Samtidigt ökade antalet varor som de normalt handlar.

– Detta räcker för att jag ska tycka att det utan tvekan var en åtgärd som är lönsam för min del. Om jag vore en större butik skulle jag säkert se betydligt bättre resultat pengamässigt, men alltså även för en liten butik känns det utan tvekan värt att prova Nosto. Man behöver dock ha ett litet större produktsortiment för att det ska vara någon idé. Exempelvis har man bara 10-50 varor kanske det inte ger så mycket, men har man som jag ett par tusen så är det utan tvekan en bra idé, säger Katrin Lundgren.

 

Källa: Press, Blogg

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta