Annons

Nu kan man köpa saker direkt i Twitter-flödet

Nu kan man köpa saker direkt i Twitter-flödet

2014-09-08 16:05

Det var bara en tidsfråga innan Twitter skulle lansera någon form av e-handelsfunktion i det sociala nätverket. I flera månader har det ryktats och läckts funktioner för e-handel hos Twitter. Nu meddelar man i en bloggpost att en köpknapp introducerats.

Twitter meddelar idag att vissa användare kan köpa produkter direkt i sitt Twitter-flöde. En köpknapp har nämligen introducerats i det sociala nätverket. Först ut att få stöd för köpknappen är USA och ett utval av Twitter-användarna i landet.

Precis som det ryktades om häromveckan kommer betalfunktionen ifrån företaget Stripe som nyligen gick in i Sverige. Twitter samarbetar även med e-handelsföretagen Fancy, Gumroad och Musictoday.

Tidigt läckta bilder på köpknappar inuti Twitter har kommit ifrån just Fancy så det är inte oväntat att de är en av de första partner-företagen.


Välgörenhetsföretaget (RED) är en av de första att använda köpknappen

Den nya funktionen fungerar helt enkelt som så att du ser en produkt i ditt Twitter-flöde och trycker du på den så kan du köpa den direkt. Twitter lovar att det bara ska krävas några få klick för att genomföra ett köp. Efter att man tryckt på den nya köpknappen så får man fylla i adress och betalinformation. Informationen skickas sedan till företaget som får expediera ordern.

Eftersom Twitter använder Stripe gissar vi att antal klick minskas om du redan har ett konto hos Stripe.

Vill man köpa något via Twitter uppmanas man följa till exempel Burberry, Pharrell, Wiz Khalifa, (RED) med flera. Dessa kommer gissningsvis börja skicka ut Tweets med produkter som man kan köpa. En genomgång av den nya funktionen får ni i nedanstående presentationsvideo.

Källa: Twitter

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta