Ny EU-lagstiftning hotar nätbutikernas levebröd

"Vi måste omfamna dataekonomin."

Den europeiska e-handelsorganisationen EMOTA verkar vara lite oroliga över de regelverk kring dataanvändning som är på väg, och som ligger på ritbordet inom EU just nu. EMOTA har som en del av sitt lobbyarbete i Bryssel, för användandet av data, utfört en undersökning bland e-handlare i sitt nätverk.

De har funnit att e-handlare minst sagt lever och frodas i vår datarika värld. Några siffror som presenteras är att 72 procent av de tillfrågade europeiska e-handlarna använder kunddata i sin marknadsföring. 81 procent använder e-postmarknadsföring och 92 procent sysslar med online-marknadsföring i olika medier. Områden som alla förstås kräver användandet av data.

Annons

Det är dock inte bara marknadsföringsåtgärder som kräver tillgång till data.

- Den stora majoriteten av nätbutikerna använder konsumenternas data, vilken oftast samlas in tack vare cookies. Datan används inte bara för marknadsföring och försäljning, utan också i stor utsträckning för webbplatsens funktionalitet, som exempelvis kundvagnen, bedrägeribekämpning, språkinställningar, sökfunktion, valutainställningar med mera, skriver EMOTA i ett pressmeddelande.

“Gynnsam miljö för användning av data”

EMOTA:s ståndpunkt är helt enkelt att vi inte ska motarbeta den nya datarika värld vi lever i och inte bara begränsa användningen av data, vilket sägs vara målet med ny lagstiftning.

- Vi måste omfamna dataekonomin. Den ger nätkonsumenterna en smidig och sömlös upplevelse samtidigt som e-handlarna kan rikta sin marknadsföring till rätt konsumenter. Det är en win-win för konsumenter och handlare. I de nuvarande diskussionerna inom EU kring dataintegritet så borde vi uppmuntra tillsynsmyndigheter att utveckla en gynnsam miljö för användningen av data i vår digitala ekonomi, säger Jörgen Bödmar, e-handlare och styrelseordförande i EMOTA.

Utöver den nya allmänna dataskyddsförordningen, GDPR, som nu står för dörren så meddelar EMOTA att EU planerar ytterligare lagstiftning på området i form av en ny “ePrivacy Regulation”. En lagstiftning som likt GDPR ska begränsa insamling och användning av data.

- Detta förslag kommer att diskuteras av Europaparlamentet och medlemsstaterna under andra halvåret 2017. EMOTA kommer att fortsätta att vara förespråkare till sitt positiva budskap om vikten av ett ramverk som uppmuntrar till användningen av data i den digitala ekonomin, skriver EMOTA.

Annons