Ny Scroogled-kampanj attackerar Googles Android

Nu är det dags för nästa attack. Microsoft ger sig återigen på Google och Android i en ny Scroogled-kampanj. Den här gången gäller det sökjättens hantering av användardata när någon köper en app från Google Play Store.

Microsofts anti-Google kampanj har fått nytt liv. Tidigare har man attackerat sökjättens Gmail och Google Shopping, det sistnämnda för att Microsoft anser att det är en oschysst metod som tvingar e-handlare att betala för att premieras i sökresultaten.

Den här gången är det fokus på Googles Android App Store och Microsoft försöker nu sprida skräck över Googles policy över hur de delar med sig av namn, e-postadress och andra uppgifter från användare som köper appar och program på Google Play Store.

Annons

– Om du inte kan lita på deras App Store, kanske du inte kan lita på dem när det gäller något annat heller, säger en berättarröst i Microsofts nya reklamfilm och föreslår i stället att man ska prova Bing.

Klagomål till EU

Kampanjen kretsar helt enkelt kring Googles policy att dela med sig av grundläggande information till utvecklare, och kommer i släptåget av ett antitrust-klagomål till EU som leds av Microsoft och Nokia. Här attackerar man Google och Androids ställning, och menar att de har monopol på den mobila marknaden, samt att de kontrollerar konsumenternas data.

Huruvida Mocrosofts Scroogled kampanj fungerar eller inte är inte helt klart men det är ett ganska riskabelt sätt att försöka få konsumenter att välja deras produkter över Googles. Deras Windows Phone har också haft väldigt svårt att ta marknadsandelar från Android och iOS. 

Källa: The Verge

Annons