Ny applikation avslöjar svenskens E-handelsvanor

Den svenske nätkonsumenten handlar numera hellre mode än hemelektronik på nätet. Norrlänningar är sportiga medan göteborgare vill lukta gott, och om stockholmaren får välja så betalar han helst med kreditkortet. Det avslöjar en ny applikation från Jetshop som analyserar svenskarnas köpvanor på nätet.

E-handelsföretaget Jetshop har under våren lanserat flera nya verktyg och tjänster. Bland annat en egen e-handelskassa, Jetshop Checkout, som man sedan följde upp med en egen fakturatjänst, JetBILL.

Man lanserade även Spotstore, en tjänst som ska göra det enklare att skapa unikt riktad annonsering och som gör det möjligt att påbörja köpet direkt i bannern.

Annons

Nu är det dags för nästa verktyg som ska hjälpa e-handlare att lyckas med sina butiker. Jetshop Big Data är en ny applikation som ska ge tillgång till mängder av information och data gällande svenska köpvanor på nätet.

– Applikation finns än så länge endast i betaversion och kommer att släppas i en publik version till hösten, öppen och gratis för alla. I dagsläget grundar sig informationen i applikationen på över 690 000 köp från 531 000 svenska konsumenter, via 214 nätbutiker över hela landet under det senaste året, skriver Jetshop i ett pressmeddelande.

Sportiga och köpglada norrlänningar

Statistiken som plockats fram med Jetshops nya applikation finns alltså än så länge endast i betaversion. Men den visar ändå på en del intressanta skillnader i svenskarnas e-handelsvanor beroende på var man bor, samt om man är kvinna eller man.

Några trender som är gemensamma för samtliga svenska köpare i statistiken är att man numera hellre handlar kläder och skor på nätet än hemelektronik. Man kan också se att kvinnor är mer sociala och män vill ha det bästa priset.

– De mest påtagliga skillnaderna är att män utgår från prisjämförelsesajter. Kvinnor däremot initierar till största delen sina köp från tips och länkar i sociala media och från nyhetsbrev.

Man kan också utläsa att de dyraste inköpen görs i Norrland i jämförelse med andra delar av Sverige. I Jämtlands och Norrbottens län var medelvärdet för ett köp på 1 160 respektive 1 135 kronor, medan köpare i Småland var snålast med ett medelvärde på 863 kronor per köp i Jönköpings län. De mest populära produkterna för köp på nätet i Norrland är produkter inom sport och fritid, 26 procent av köpen gjordes inom denna kategori.

Göteborgare är fåfänga

Annons

Det vanligaste betalningssättet i Norrland är faktura medan stockholmarna helst betalar med kreditkortet där kläder och skor är de mest populära produkterna. Något som inte skiljer sig särskilt mycket från resten av landet men i Stockholm är man dock lite mer noggranna än i resten av landet när det gäller att hitta det bästa priset på nätet.

Det som skiljer köpare från göteborgsregionen från resten av landet är bland annat den höga andelen skönhetprodukter. 10,1 procent av köpen från Västra Götaland gjordes inom skönhet, vilket är nästan dubbelt så mycket som i Norrland.

Denna publika version av applikationen som släpps i höst ska vara än mer fullspäckad än i dagsläget och innehålla information från över 1500 svenska nätbutiker från 2004 och framåt.

– Tanken är att applikationen ska vara användbar exempelvis för studenter, e-handelsföretag, leverantörer till e-handelsindustrin, media och allmänhet. Mer information om applikationen och hur den kan användas av e-handlare kommer att kommuniceras i samband med lanseringen i höst. 

Vill ni gotta ner er i mer siffror som Jetshop fått fram med hjälp av sin nya applikation så här långt kan ni göra det här.

Källa: Press

Annons