Ny rapport: B2C-sajterna stjäl försäljning av B2B

Det går alldeles för långsamt inom B2B.

Betalföretaget Collector har i en ny undersökning tittat på hur det ser ut för B2B-marknaden på nätet. Försäljningen mellan företag ska vara på gång, men utvecklingen går inte fort framåt. Jonas Ogvall, som är ansvarig för B2B-rapporten hos Collector, säger att risken nu är stor att de inhemska företagen vänder sig utomlands.

- Om inte svenska B2B-företag börjar satsa på en effektiv e-handel är risken stor att kunderna väljer en internationell aktör, eller handlar ännu mer från konsumentmarknaden, säger Jonas Ogvall.

Annons

Det ska idag endast vara ett av fyra partihandelsföretag som erbjuder e-handel. Detta samtidigt som en femtedel av företagen uppger att de gör merparten av sina inköp via e-handel. Av företagen som handlar online ska 30 procent göra det från e-handelssajter som i första hand riktar sig mot konsumenter.

"Liten andel som sker via e-handel"

Bland partihandelsföretagen som erbjuder e-handel så ska dock omsättningen på nätet vara ganska liten jämfört med andra kanaler.

- Det är en förvånansvärt liten andel av försäljningen som sker via e-handel, knappt en sjättedel. Det här är dock något som företagen tror kommer att öka – i snitt med 24 procent de kommande tre åren. Men det behöver gå ännu snabbare och någon måste våga ta täten, säger Jonas Ogvall.

"Amazon har inte väntat"

Enligt rapporten uppger fyra av tio partihandelsföretag att de troligtvis inte kommer att utveckla e-handel som en ny försäljningskanal. Enligt Jonas Ogvall går det inte att vänta på att beteendet ska ändras.

- Amazon har inte väntat på att konsumenterna ska ändra sitt beteende, de har tvingat de som vill handla till ett nytt agerande. Lite så måste även B2B-företagen tänka. Framför allt den yngre generationen vill inte vara låst till vissa tider eller platser för att kunna göra sina inköp. För att inte tappa fart, måste företagen titta både 5 och 10 år framåt, säger Jonas Ogvall.

Annons